Panduan Lengkap Buat Duit Dengan Handphone

Size: px
Start display at page:

Download "Panduan Lengkap Buat Duit Dengan Handphone"

Transcription

1 Panduan Lengkap Buat Duit Dengan Handphone Financial Freedom Mohd Nazri Ab Rahim IDP : kerjadarirumahla.blogspot.com

2 ISI KANDUNGAN TAJUK M/S #1 (Salam pengenalan) 2 #2 (Kenapa perlunya buat bisnes Tone Excel ini?) 7 #3 (Bertindak hari ini juga!) 10 #4 (Cari Penaja Yang Bertanggungjawab) 16 CARA DAFTAR SENDIRI SIMKAD ANDA 18 #5 (Sudah bertindak?) 22 #6 (Cara buat offline sponsoring) 26 #7 (Tingkatkan ilmu anda) 29 RATE TONE EXCEL.. SAPA YANG CAKAP MAHAL? 32 1

3 #1 (Salam pengenalan) kerjadarirumahla.blogspot.com Daripada Rakan/Penaja Anda: Mohd Nazri Bin Ab Rahim Tel: IDP: Tiba la masanya kita buat kerja dari rumah je. Cukup2 la mengkayakan orang lain. Tiap2 hari bangun awal pergi keje, balik pulak tak nampak cahaya matahari tapi belum sampai ujung bulan, akaun bank dah ZERO.. Masa dengan keluarga pon terabai.. Siapa yang tak nak tiap2 bulan Pasif Income masuk dalam akaun bank.. Bukan berkurang, tiap2 bulan makin bertambah.. Wow!! Macam tak percaya je kan? Satu2nya bisnes yang paling efektif dalam dunia ni. Peluang ni mungkin dalam 2000 tahun datang sekali je. So, gunalah peluang yang dah diberikan ni sebaik-baiknya pasal kita tak tau mungkin ni dah memang rezeki yang telah ditentukan untuk kita.. Cuma satu je saya mintak, kita buang EGO kita sejauh mungkin.. Baca, fahami "Panduan Lengkap Buat Duit Dengan Handphone" ni lepas tu baru buat keputusan.. Pasal maybe kita pernah dengar pasal Tone Excel ni tapi orang salah explain pastu kita pulak salah anggap.. Cakap ni sume MLM la ape la.. So kite pon tak amek port.. Tu yang silap.. Kita bukan carik downline!! Kita taja orang dan berikan dorang Financial Freedom!! Sape yang tak pakai handphone dalam Malaysia ni? Bahkan dekat rumah pakai boxer pon handphone still lekat kat tangan.. Dah la pakai handphone, dapat insurance nyawa, dapat melancong, siap dapat income lagi.. Dan yang lagi best, boleh diwarisi.. Nak tau macam mana Engineer tegar macam aku boleh berubah hati nak join Tone Excel ni? Semua selepas aku tekan like pada post Sifu Mazelan Abas di FB (sape tak kenal sila Google.. Anda akan terkejut dengan pendapatan beliau). Aku pon tak tau bila masa Mazelan Abas ada dalam friendlist aku. So die bagi aku satu link untuk subscribe. So aku dengan selamba badaknye masukkan Nama dan . Dan lepas tu aku start dapat yang mengubah persepsi hidup aku selama ni terhadap Financial Freedom (Kebebasan Kewangan). Ini adalah Panduan Lengkap Tentang Cara Buat Duit Dengan Handphone. Hanya dengan menggunakan handphone kita boleh dapat pasif income setiap bulan. Tolong buang Ego kita jauh2, baca dan fahami setiap ayat dalam siri Sifu Mazelan Abas ini. Semoga kita sama2 dapat mengubah hidup kita.. Takde sesiapa yang dapat mengubah hidup kita melainkan diri kita sendiri.. KISAH MAZELAN ABAS Nama saya Mazelan Abas, disini saya ingin berkongsi dengan rakan-rakan semua bagaimana saya mula menyertai program Tone Excel ini. Waktu itu, saya sudah tidak bekerja lagi. Pada tahun 2007, ketika itu umur dah masuk 40- an. Saya seperti kebanyakkan rakan2 diluar sana. Mula fikir banyak perkara. Sudah begitu lama bekerja, gaji sudah sampai tahap tepu, dah tak mahu naik2 lagi, kalau naik pun ada la 2

4 dalam setahun. Itu pun kalau nasib baik. Lihat pula di bank, dah berpuluh tahun bekerja, tapi tiada duit simpanan, hanya nak mengharapkan KWSP sahaja, itu pun kena tunggu bila bersara baru boleh ambil. Kerja kilang ini menuntut komitmen yang tinggi rakan2 semua. Pergi kerja tak nampak matahari, balik kerja pun matahari dah tiada. Begitulah kehidupan saya selama berpuluh tahun. Walau pun sudah berpuluh tahun bekerja, tetap tiada duit simpanan, jangan kata berangan nak kaya, berangan nak pakai kereta besar sikit pun tak layak tuan. Loan rumah sampai 30 tahun, loan kereta, ambil yang paling lama, 9 tahun rasanya. Adus, macamana nak menghadapi bila anak-anak dah besar dan mula masuk ke kolej atau universiti. Isteri kadang-kadang sindir, bila la nak ada gelang dengan rantai cantek, teringin juga macam orang lain. Saya terpaksa memekakkan telinga aje. Bila lihat orang disekeliling, mula rasa kecut perut, ada yang sudah pencen tapi terpaksa sambung kerja, ada yang baru dapat duit EPF tak sampai setahun, duit habis dan sambung kerja semula. Ada yang bawak teksi, ada yang buka restoran atau kedai kopi, ada yang kerja kampung, toreh getah, potong kelapa sawit, ada yang jadi broker, ada yang jadi agen itu dan ini, ada yang mula cari skim cepat kaya, bisnes MLM yang cepat untung. Ada yang terpaksa hidup dalam kekurangan hanya makan duit pencen sahaja, nak kerja semula badan dah tak mampu nak menanggung lagi. Sepatutnya bila dah masuk usia 40-an, sepatutnya duit simpanan dah banyak, sebab dah berpuluh tahun kita bekerja, sepatutnya sekarang dah boleh berhenti kerja, dah boleh menghabiskan usia senja untuk berehat dan menikmati kehidupan berkeluarga. Sudah terlalu lama kita berpisah dengan isteri, sehari berapa jam sangat kita bersama dia, bersama anak2, tak lama lagi mula nak bercucu. Tapi ramai yang tidak boleh menikmati semua itu. Dan saya tidak mahu bekerja sampai mati dan saya tak mahu 'terpaksa' kerja sampai mati. Satu lagi, saya lihat ramai orang ingin menyelesaikan masalah tak cukup duit dengan berjimat. Saya lihat rakan2 saya, sanak saudara saya, jiran2 saya, ramai diantara mereka sering kesempitan wang dalam keadaan mereka berjimat. Saya pakai minyak kereta yang jenis 95 je, jimat. Saya pakai talian jenis ini, calling rate dia murah, jimat. Kami sekeluarga makan beras jenis biasa je, jimat. Baru2 ni, anak saya pengsan dan biru badannya, kami hantar ke hospital kerajaan je, jimat. Anak2 saya pergi sekolah bawa bekal sendiri, tak payah bagi duit sekolah, jimat. Rumah kami tutup lampu awal, jimat. Naik sekolah tahun ini, anak2 saya pakai la barangan dua tahun lepas, elok lagi apa, jimat. Raya tahun ni, langsir tak tukar, pakai mana yang ada, jimat. Akhirnya saya juga terpengaruh dan mempunyai pemikiran yang serupa, untuk meningkatkan keberkesanan dalam hidup adalah dengan berjimat. Untuk menyelesaikan masalah kewangan adalah dengan berjimat. Tetapi akhirnya saya sedar, saya hidup dalam penipuan, alasan berjimat yang saya gunakan selama ini, hanyalah semata-mata untuk menutup kelemahan saya sebagai seorang bapa daripada memberikan sesuatu yang terbaik pada keluarga saya sendiri. Kalau dah anak pengsan, confirm kena serangan jantung berlubang, saya bawa dia ke hospital kerajaan, terpaksa beratur panjang kerana ramai orang yang perlukan perhatian juga, dan anak saya memerlukan rawatan segera, dimana kita tahu dihospital kerajaan, perkhidmatan sedemikian tidak mampu diberikan, kerana pasti ramai orang lain atau pesakit yang berada disitu. Saya sebagai bapa hati bergolak minta tolong supaya anak ini diberikan perhatian segera, dan saya pula katakan yang saya hantar anak kesini kerana nak berjimat. Saya adalah penipu besar kepada diri saya sendiri tuan, saya bukan nak berjimat, SAYA TAK ADA DUIT nak hantar anak saya ke hospital swasta. Saya TAK ADA DUIT untuk beri perubatan terbaik untuk anak saya. 3

5 Saya berjimat bukan untuk kebaikkan, sebenarnya saya sedang berbohong. Saya berjimat kerana saya memang tak ada duit. Itu yang benarnya. Mulai saat itu, saya bertekad untuk berubah pemikiran, "Untuk menyelesaikan masalah yang selalu tak cukup duit adalah bukan dengan berjimat, tetapi dengan mendapatkan lebih banyak duit dan menguruskan duit dengan berhemah." Sekarang saya mesti cari duit lebih, cari bisnes sampingan, yang tak perlu keluar modal yang besar, sebab saya tak ada simpanan duit yang banyak, tetapi sekarang saya ada simpanan semangat untuk berubah yang banyak, tenaga yang banyak, masa yang akan saya perah dan cari ruang untuk menjadi banyak. Sehinggalah pada bulan 27hb Julai 2010, abang Ishak (Upline saya) memperkenalkan program buat duit dengan handphone daripada ToneExcel dengan menggunakan line dari TuneTalk kepada saya. Saya pun terus menyertainya, waktu itu modal hanya RM70 sahaja untuk membeli sekeping simkad ToneExcel (Sekarang sekepeing RM90). Saya hanya fikir ketika itu, yang saya memang menggunakan handphone, bukan satu produk yang baru, kedua modal ketika itu hanya RM70, mana ada bisnes yang hanya memerlukan modal bawah RM100 ni. Nak buka kedai burger pun paling2 takda mau makan dua tiga ribu jugak. Jadi saya kata ini peluang terbaik saya nak babitkan diri dalam bisnes telekomunikasi. Kalau dia tak untung, tak mungkin Tony Fernendes yang dah ada banyak kapal terbang pun masih dan terbabit dalam TuneTalk, mana boleh Anandan Krisnen jadi salah seorang terkaya di Malaysia, mana boleh Carlos Slim Helu boleh jadi orang terkaya di dunia. Saya bulatkan tekad, ini adalah peluang terakhir yang datang dalam hidup saya untuk saya mengubah terus kehidupan yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Nak jadi apa, jadilah. Membujur lalu, melintang patah. Ini peluang terbesar dan terakhir dalam hidup saya. Saya tekad, tak mahu hidup susah lagi. Saya tekad tak mahu lagi, tengah2 bawak kereta, kena tahan, lepas tu kereta kena tarik depan rumah sendiri. Saya tekad tak mahu lagi, bila nak raya, bila anak naik sekolah pening sana sini nak cari duit. Saya tekad tak mahu lagi, bila dengar anak nak kena operate pasal jantung berlubang, jantung bapak berlubang dulu, sebab fikir mana nak cari duit. Saya tekad tak mahu lagi, meminjam sana-sana menagih simpati untuk meneruskan kehidupan. Saya tekad tak mahu lagi, hanya tengok orang lain menikmati nikmat yang diturunkan di bumi ini hanya dinikmati oleh orang tertentu sahaja, sedangkan dia dilahirkan sama sifatnya dengan saya. Saya tekad tak mahu lagi, bila ibu bapa dipelihara oleh orang lain, seperti adik beradik yang lain, hanya disebabkan ketidak mampuan saya. Saya beranggapan, jika setelah begitu banyak peluang dan bantuan yang sebegini besar telah Tuhan berikan kepada saya untuk mengubah terus kehidupan yang susah, tetapi saya masih susah juga, itu maknanya, saya memang berhak untuk hidup miskin, dan saya memang tidak layak untuk kaya. Teruskan kehidupan sekarang, buat apa yang sedang dibuat, kita dapat apa yang kita dapat. Kalau kita dapat miskin, maka itulah pilihan kita, hiduplah terus dalam kemiskinan sehingga kita mati. Contohnya, jika ada seorang anak, ibubapanya berusaha bersungguh2 memberikannya pelajaran, mengantar dia kesekolah, mendidik dengan cara baik dan tegas, tetapi jika dia memilih untuk jadi penagih dadah tegar, hidup dalam kehinaan, bukan salah ibubapanya lagi, dia memang memilih kehidupan macam itu, dan dia memang layak untuk hidup dalam kehinaan atas pilihan dia sendiri. Ibubapanya memberi segala bantuan dan peluang, tetapi 4

6 jika ia memilih kehinaan, ia memang berhak diatas kehinaan tersebut. Tuhan telah beri saya peluang untuk hidup, Tuhan telah beri bantuan akal fikiran yang waras, Tuhan telah beri anggota badan yang cukup, Tuhan telah beri tenaga untuk bergerak, Tuhan telah turunkan ilmu di dunia ini, Tuhan telah lambakkan harta di dunia ini, jadi saya fikir jika saya masih dalam kemiskinan selepas umur 45 tahun, maka sebenarnya itu adalah pilihan saya, saya tidak boleh menyalahkan sesiapa lagi. Ilmu terlalu banyak telah Tuhan turunkan, tunggu untuk kita nak grab sahaja. Ilmu boleh dipelajari dari buku, dari guru, dari internet, dari pembacaan, dari pengalaman dan dari kehidupan kita sendiri. Tapi ramai yang tidak berniat untuk belajar, sebab itu kita tak belajar belajar sampai bila2. Begitu juga dengan peluang, silih berganti ia datang, sebab peluang ini terlalu banyak, ada peluang yang bawa kebaikkan dan ada juga peluang yang membawa keburukkan, dan peluang yang terbaik hanya dapat dipilih dan dikenali oleh orang yang berilmu sahaja. Atau ikut macam saya, saya hanya ikut bersungguh2 saranan orang yang berilmu. Selepas tarikh bermakna dalam hidup saya , tarikh saya join ToneExcel ini, saya tidak menoleh kebelakang lagi rakan2 semua. Saya hanya bertindak secepat yang mungkin terhadap peluang yang terhidang ini dan setelah empat tahun dalam ToneExcel, saya telah mencapai sesuatu yang saya sendiri tidak pernah terfikir akan mencapainya satu ketika dahulu. Cuba anda fikir, apa yang akan berlaku, jika anda tidak perlu pergi kerja seperti biasa lagi, pergi pagi balik petang, tidak perlu kerja 5 atau 6 hari seminggu, tetapi setiap bulan, setiap 21hb, saya ulang lagi, setiap 21hb, ToneExcel bank in kan duit kedalam akaun anda sebanyak RM400, atau RM500, Agak2 apa akan jadi dengan kehidupan anda... Apa yang sedang anda bayangkan itu, saya sedang melaluinya dan sedang menikmatinya ketika ini.. Dan perkara itu saya capai dengan modal bawah RM100, melalui peluang yang sampai kepada saya dari Abang Ishak dalam Program ToneExcel. Peringatan untuk saya dan semua. Bertindak secepat mungkin dengan fikiran yang waras terhadap sesuatu peluang yang baik, akan menghasilkan sesuatu yang tidak masuk akal. Sampai jumpa lagi. Daripada. Mazelan Abas. Terima Kasih kerana baca kisah ini. Sekiranya anda ingin meneruskan perkongsian ini dan ingin mempelajari jalan yang dilalui oleh "Kisah Mazelan Abas" dalam ToneExcel ini, bolehlah terus membaca dan mengikuti saranan yang akan diberikan, langkah demi langkah, tetapi, jika anda tidak berminat, anda boleh menghentikan menerima ini dengan hanya menekan perkataan "Unsubscribe" dibawah sekali ini. Anda tidak akan menerima apa-apa lagi daripada saya. Jadi jika anda belum tahu lagi tentang program buat duit dengan handphone ini, langkah pertama yang perlu dilakukan adalah untuk memahami serba sedikit, apa program ToneExcel ini, macamana ia boleh dapat komisyen, jual apa bisnes ni, jual produk kesihatan 5

7 ke, saham ke, skim cepat kaya ke, berapa banyak modal nak buat bisnes ni, cara mudah untuk faham, saya cadangkan yang anda luangkan masa yang sesuai untuk menonton video ini dan dengarlah bersungguh2, dengar video ini berkali-kali, paling kurang pun 5 kali, ini kelas Tadika dalam ToneExcel, tapi kalau tak kenal A, B, C pasti kita susah bila nak masuk darjah 1. Inilah perkara pertama yang dilakukan oleh Mazelan Abas selepas diterangkan oleh Abang Ishak, tapi dulu video macam ni tak ada, yang ada hanyalah kertas penerangan yang di conteng oleh abang ishak. sepanjang malam direnung, ditengok, dilihat, dibelek2 kertas tersebut. tapi anda sangat beruntung dan sangat mudah, hanya lihat video ini berulang kali: Selepas menonton video ini, jangan buat apa2 dulu, lusa saya akan hantar lagi kepada anda, kita baca kisah seterusnya, dan saya akan beritahu apa langkah seterusnya. Terima Kasih. Daripada Rakan/Penaja Anda: Mohd Nazri Bin Ab Rahim Tel: IDP:

8 #2 (Kenapa perlunya buat bisnes Tone Excel ini?) kerjadarirumahla.blogspot.com Daripada Rakan/Penaja Anda: Mohd Nazri Bin Ab Rahim Tel: IDP: Salam sejahtera, apa khabar hari ini? Dah faham serba sedikit, apakah program ToneExcel ini? Secara asasnya program ToneExcel ini adalah program menjual simkad, kalau kita berjaya jual simkad ini pada seseorang, setiap kali mereka topup, kita akan dapat duit, dan duit ini akan dibayar setiap 21hb terus kedalam akaun bank anda. Video yang anda lihat sebelum ini adalah video lama pada 2010, masa tu harga simkad dalam RM80, sekarang harga simkad ToneExcel adalah RM90. Maka disini saya siapkan satu video penertangan bagaimana program ToneExcel dan macamana hanya dengan menjual simkad sahaja kita boleh dapat duit. Ada juga akan bertanya macamana komisyen ini dibayar, sebulan berapa kali. Untuk soalan tersebut, anda boleh lihat video yang saya sediakan ini. Semoga dengan penerangan ini, serba sedikit anda boleh lihat bagaimana beratus ribu pengguna talian TuneTalk ini boleh dapat duit setiap bulan melalui program ToneExcel ini. Setakat ini ada yang dapat, puluh2 ringgit sahaja, itu pun ok. Siapa nak bagi duit macam tu setiap bulan, sedangkan dulu setiap bulan kita habis duit. Ada juga yang dapat ratus2 ringgit setiap bulan, ada yang dapat ribu2, ada yang dapat puluh2 ribu, ada beberapa orang yang dapat ratus2 ribu setiap bulan. Saya rasa, tak lama lagi kita akan dengar sesuatu yang tak masuk akal, pengguna ToneExcel, dengan bermodalkan RM90, dapat duit sampingan sehingga berjuta ringgit tiap2 bulan. Tak masuk akal kan? Tetapi anda tak perlu percaya cerita saya ini, elok siasat sendiri dulu. Hari ini, sekarang ini, walau berapa sekali pun yang saya dapat tiap2 bulan, ia tetap dan sentiasa menjadi satu pengalaman baru yang menggembirakan, kerana dulu saya pakai handphone habis duit, sekarang saya dapat duit, walau pun setiap bulan saya hanya dapat puluh-puluh ringgit sahaja, sapa nak bagi. Simkad dulu pernah bagi duit? Jangan kata 7

9 sepuluh ringgit, sekupang pun tak pernah. OK, terima kasih dari saya, panjang pulak celoteh saya kali ini, mari kita sambung "Kisah Mazelan Abas" dibawah ini. Terima Kasih. Daripada Rakan/Penaja Anda: Mohd Nazri Bin Ab Rahim Tel: IDP: Nama saya Mazelan Abas, disini saya ingin berkongsi dengan rakan-rakan semua bagaimana saya mula menyertai program Tone Excel ini. Ada beberapa sebab saya mengapa saya buat bisnes ToneExcel ini. 1. Pertama, kerana produknya ada simkad atau handphone. Memang barang keperluan saya. Kalau saya tak pakai simkad ToneExcel ini pun saya tetap pakai handphone, saya tetap bayar bil, saya tetap beli topup. Malahan semua ahli keluarga saya pakai handphone. Daripada habis duit bayar duit phone, baik saya dapat duit sampingan, biar pun sikit, dapat juga. 2. Saya tak perlu keluar modal yang banyak, tak perlu jual topup, hanya modal permulaan untuk beli simkad bagi saya dan ahli keluarga saya sahaja. 3. Produk ini digunakan oleh ramai orang, semua orang pakai handphone, semua orang adalah bakal pelanggan saya, market amat-amat luas. Boleh katakan satu Malaysia adalah bakal pelanggan saya. 4. Ia boleh dibuat secara sampingan. Tak ganggu kerja yang sudah sedia ada. 5. Produk ini mudah, tak perlu nak talipon pelanggan, bulan ni tak beli barang ke? tak mungkin kita nak tanya, bulan ni tak topup ke? Pelanggan boleh topup kat mana2 sekali pun, dan saya dirumah boleh dapat duit. 6. Saya dapat tahu, jika saya buat bisnes ToneExcel ini, jika saya dah ada network yang besar, jika setiap bulan saya dapat komisyen, jika saya meninggal dunia, kesemua komisyen tersebut akan dipindahkan kepada isteri saya, isteri saya meninggal, ia boleh diwariskan kepada anak saya, jika anak saya meninggal, ia akan diwariskan kepada cucu saya, jika cucu saya meninggal, ia akan diwariskan kepada cicit saya. Ya Tuhan, apa yang saya buat hari ini, adalah untuk memastikan kesenangan untuk saya dan tujuh keturunan saya. Saya akan jadikan tarikh adalah tarikh keramat saya mengubah keadaan, generasi Mazelan Abas hingga ke cucu cicitnya. Sekurang2nya saya melalukan sesuatu yang besar untuk membantu, diri saya, keluarga, anak, cucu dan cicit. Saya buat sesuatu dimana saya berusaha untuk tidak membiarkan anak cucu saya merempat dan mengemis dikemudian hari. Amin. Kesimpulannya, saya dah nampak ini adalah peluang terbesar, sekali datang dalam hidup saya, untuk saya mengubah sepenuhnya hidup saya ke arah satu dimensi yang lain. Itulah apa yang saya nampak. 8

10 Sampai jumpa lagi. Daripada. Mazelan Abas. "Kalau kita melakukan semua yang kita upaya lakukan, sesungguhnya kita akan terkejut dengan hasilnya." Daripada Rakan/Penaja Anda: Mohd Nazri Bin Ab Rahim Tel: IDP:

11 #3 (Bertindak hari ini juga!) kerjadarirumahla.blogspot.com Daripada Rakan/Penaja Anda: Mohd Nazri Bin Ab Rahim Tel: IDP: "Kisah Mazelan Abas": Kisah selepas kena sponsor. Nama saya Mazelan Abas, disini saya ingin berkongsi dengan rakan-rakan semua bagaimana saya mula menyertai program Tone Excel ini. Semoga ada panduan yang boleh diambil. Jika dalam masa 4 tahun saya boleh dapat pendapatan lebih setengah juta ringgit TIAP-TIAP BULAN, saya doakan yang anda dapat sama seperti saya atau dapat lebih lagi daripada saya. Amin. Apa khabar rakan2 semua. Selepas abang Ishak menerangkan tentang peluang menjana pendapatan melalui ToneExcel ini, saya terus beli simkad daripadanya, dulu harga sekeping RM68, tapi sekarang sudah 2 kali naik, harga sekeping sudah menjadi RM90. Dia pun terus registerkan, maka waktu itu saya terus dapat id dan idp saya adalah Disebabkan ToneExcel menggunakan id yang running number, iaitu mengikut turutan dan bermula dari 1001, maknanya saya adalah orang yang ke tujuh ribu lebih didalam ToneExcel ini. Sudah ada 7693 orang telah register terlebih dahulu daripada saya. Hari pertama saya join, saya terus buang simkad lama yang saya sudah gunakan lebih daripada 10 tahun. Isteri saya terkejut, dia kata, ai.. tak kan buang macam tu saja, tak sayang ke no contact yang ada, nanti susah orang cari awak nanti! Saya jawap, "Sekarang ini saya sudah ada bisnes sendiri, bisnes Tone Excel, mana boleh saya pakai simkad lain, simkad pesaing bisnes saya sendiri pulak tu. Selepas hari ini, awak dan anak2 diwajibkan pakai simkad ToneExcel, ini arahan dan perintah, bukan cadangan. Mana boleh berjaya tauke Coca-Cola, jika tauke dan ahli keluarga dia sendiri minum Pepsi. " Rakan2 semua, Ananda Krishnan pasti tidak boleh berjaya kalau dia sendiri pakai Tune Talk ke, pakai Celcom ke, pakai Digi ke. Ini semua adalah common sense, atau peraturan paling asas untuk menentukan kejayaan sesuatu bisnes tersebut. Salah satu sebab kenapa saya buang simkad itu, adalah kerana saya tak tahu waktu tu kita boleh kekal nombor lama. Cumanya, sehingga hari ini, walaupun saya dah tahu, jika ada yang bertanya kepada saya, apakah tindakkan awal yang telah menjadi penentu kejayaan saya dalam ToneExcel ini, saya tetap akan cakap, "Tindakkan terbaik dan terbesar saya diperingkat awal adalah ketika saya buang simkad lama saya kedalam tong sampah." Langkah seterusnya, apabila saya sudah faham serba sedikit tentang ToneExcel ini, apabila isteri dan anak2 saya dah registerkan, apa lagi, dengan ilmu yang sedikit ini sahaja, saya terus cari rakan2 dan ceritakan kepada mereka dengan penuh semangat, padahal itu baru hari kedua saya join. Saya bercerita seolah-olah saya sendiri dah dapat puluhan ribu, tapi bila mereka tanya, 10

12 "Engkau dah dapat berapa Lan?". "Laaa.. akukan baru join, maknanya belum dapat lagi la, tapi engkau tak nampak ke, duit yang sangat banyak ni, dan kemudian kita boleh tak perlu kerja lagi, tiap2 bulan duit komisyen topup akan masuk, engkau tak nampak ke...?" "Ini peluang sangat2 besar, dan kita tak akan jumpa lagi peluang seperti ini dalam masa 100 atau 200 tahun" " Engkau biar betul Lan, ni bisnes 10/20 sen bila masa nak kaya" " Cuba engkau guna otak sikit, kalau bisnes ini tidak menjanjikan rezeki yang banyak, engkau ingat Tony Fernendez yang dah banyak kapal terbang tu, nak buat bisnes 10/20 sen ni. Kerana bisnes 10/20 sen ni lah, Ananda Krishnan jadi antara orang terkaya di Malaysia tau, kerana bisnes 10/20 sen ni lah, Carlos Slim Helu jadi orang terkaya didunia tau. Engkau dengan aku apa ada, cakap macam pandai, tapi merempat sampai mati, kerja sampai mati. Aku tak mau, kalau engkau nak join, jom sekali buat betul2 dengan aku, kalau tak mau, no problem, engkau buat apa yang engkau buat sekarang, kerjalah sampai bila2, tapi yang pasti engkau tak akan jumpa peluang yang besar macam ni lagi dengan modal tak sampai 100 ringgit. Aku nak berjaya sama2 dengan engkau, tapi kalau engkau tak mau, aku pasti akan berjaya walau pun tanpa engkau. Ingat no phone aku, bila2 engkau nak join call aku cepat, sebab aku tak boleh tunggu engkau untuk berjaya." Ini contoh2 cara saya sembang dengan rakan2 masa mula2 buat bisnes ToneExcel ini dulu. Cara ini ada yang ikut dan ada yang tak ikut. Tetapi yang tak ikut dulu, sekarang ini, kebanyakkan dah mula ikut, bila nampak kehidupan saya mula berubah, saya dah mula pakai kereta BMW, saya dah mula beli beberapa biji rumah, saya dah mula beli beberapa bidang tanah secara tunai, saya boleh beri sumbangan itu dan ini untuk jiran dan penduduk setempat, belikan beberapa ekor kerbau sewaktu raya korban untuk penduduk di PJ ini, rakan2 yang tak join dulu, dah mula join, tapi tak kurang juga yang tak nak join, dan mula melarikan diri bila nampak saya... cuma kalau saya nampak pasti saya panggil mereka, dan ajak minum kopi. Itulah perkara yang saya lakukan diperingkat awal rakan2 semua. Promote, promote, promote, promote, tak kira jumpa rakan2 diluar ke, atau rakan2 dalam facebook ke, tweeter ke, linkedin ke, dalam ke, semuanya saya hubungi dengan keadaan "yang penuh semangat", padahal waktu ini, komisyen pun tak ada lagi, ilmu pun setakat 10/20% sahaja. Yang penting saya tahu macamana kita boleh dapat duit. Tanya pasal insuran, saya tak tahu, tanya pasal itu dan ini, kebanyakkannya saya tak tahu, tapi tanya macamana program ini boleh buat duit, yang itu sayalah pakarnya. Kepada rakan2 yang belum menyertai program ini, saya cadangkan jika anda ingin mengubah kehidupan kepada satu kehidupan yang amat berbeza dengan keadaan sekarang, jadilah pengguna simkad ToneExcel hari ini juga, jangan tangguh lagi, sehari anda bertangguh, maka semakin lambat untuk anda sampai ke destinasi "Pulau Impian". Kalau kita faham kisah tersebut, anda akan dapati kunci kejayaan itu salah satunya terletak dalam pantasnya kita bertindak. Apabila datang sesuatu peluang tersebut, peluang tersebut pula kita tahu adalah peluang keemasan, kalau kita bertindak pantas menyambarnya, kita akan beroleh keuntungan daripadanya, kalau kita asyik tangguh dan tangguh, kita sendiri tahu hasilnya kalau hidup penuh bertangguh. Kalau anak2 tangguh buat kerja sekolah, kita tahu marah mereka dan nasihat, buat kerja jangan bertangguh. Kerja mesti pantas. Tapi kebanyakkan orang, nasihat tersebut bukan 11

13 untuk kita, tapi untuk anak2 saja. Sehari kita bertangguh untuk balik kampung, maka kita akan lambat sehari nak sampai kampung. Sehari kita bertangguh untuk bertindak, maka kita akan lambat sehari menikmati kejayaan. Sehari kita bertangguh untuk menyambar peluang, sehari suntuk kita habiskan baca ini tentang kejayaan orang lain, tetapi bukan kejayaan diri kita sendiri. Sertai Tone Excel hari ini juga, hanya dengan menjadi Pengguna Simkad ToneExcel. Kalau saya - bekas pekerja kilang, sekarang ini boleh dapat komisyen lebih setengah juta ringgit tiap2 bulan, kalau Hamka Marsaling - bekas budak pejabat, boleh dapat lebih RM 50, komisyen SETIAP BULAN, kalau Rosanne, bekas pekerja jual burger, bekas pekerja kilang, sekarang ini menerima komisyen hampir RM60,000 TIAP TIAP BULAN, dan ramai lagi contoh2 orang yang dulunya bekerja kelas F, saya amat yakin yang anda pasti boleh untuk mencapai sesuatu yang hebat dalam program ini. Kalau ia bukan dianggap satu dorongan, jadikan ia satu cabaran dari saya kepada anda. Kenapa saya gunakan perkataan "Bekas" pekerja kilang, "Bekas" mat dispatch, "Bekas" penjual burger, kerana mereka itu semua tak berkerja sekarang ini, mereka sedang menikmati dunia baru, duduk rumah, tak payah kerja dapat duit banyak. Kerana apa, kerana mereka inilah yang meletakkan kepercayaan yang tinggi pada diri sendiri diperingkat awalnya, mereka bekerja sangat rajin dalam mempromosikan bisnes mereka sendiri, dan sekarang adalah musim menuai untuk mereka. Anda pilih, nak penat kerja kuat2 dalam ToneExcel selama 2 tahun dan beroleh pencen puluhan ribu selepas itu, atau kerja penat2 selama 20 tahun dan ambil skim pencen atau ambil EPF sekali seumur hidup ketika berumur 55 tahun nanti. Anda fikir, anda pilih, kerana pilihan hari ini adalah penentu hari esok. Sekarang langkah yang diperlukan adalah untuk bertindak. SERTAI PROGRAM sertai ini HARI INI JUGA. Jadilah PENGGUNA SIMKAD TONE EXCEL. Jadikan bisnes Tone Excel ini adalah bisnes anda sendiri, bukan bisnes upline, bukan bisnes Mazelan Abas, bukan bisnes sesiapa, tetapi ini bisnes anda punya. Dan buatlah sepatutnya kepada bisnes sendiri. Tanya diri sendiri, kalau aku dah ada bisnes sendiri, apakah yang perlu aku lakukan untuk berjaya dalam bisnes aku sendiri? Sampai jumpa lagi. Daripada. Mazelan Abas. (MA) M U T I A R A K A T A H A R I I N I Sehari kita bertangguh untuk balik kampung, maka kita akan lambat sehari nak sampai kampung. Sehari kita bertangguh untuk bertindak, maka kita akan lambat sehari menikmati kejayaan. 12

14 Sehari kita bertangguh untuk menyambar peluang, sehari suntuk kita habiskan baca ini tentang kejayaan orang lain, tetapi bukan kejayaan diri kita sendiri T E R I M A K A S I H Salam sejahtera, apa khabar hari ini? Adakah "Kisah Mazelan Abas" sebelum ini ada memberi kesan serba sedikit kepada anda. Sebenarnya bukan "Mazelan Abas" sahaja yang telah berjaya mengubah kehidupannya melalui ToneExcel ini, tetapi malahan beribu-ribu orang lain juga telah berjaya merubah hidup mereka kepada yang lebih baik. Yang akhirnya mereka juga berjaya mencapai satu kehidupan yang mereka sendiri tidak pernah rasai, iaitu hidup dalam keadaan bebas kewangan, mereka berjaya menjadikan hidup tanpa berhutang, ingin berbelanja tanpa kekangan kewangan, sebahagian besarnya sudah berjaya hidup tanpa "bekerja kepada orang lain", dan mereka menjalani satu kehidupan yang amat baru dalam kerjaya mereka, iaitu sibuk memikir, membantu untuk kejayaan orang lain. Untuk sertai program ToneExcel ini, anda perlulah mendapatkan simkad ini terlebih dahulu, Mazelan Abas (MA) dapatkan simkad waktu itu agak mudah, kerana abang Ishak datang memang sudah ada stanby simkad dalam poket dia. Jadi anda perlu dapatkan simkad dahulu, beli sekeping harganya RM90. Tetapi sebelum itu, anda kena pastikan yang saya akan menjadi upline anda yang bertanggung jawab. Untuk tahu saya bertanggung jawab atau tidak, telefon saya dahulu Rakan/Penaja anda, nama saya ialah Mohd Nazri Bin Ab Rahim dan no telefon saya adalah Telefon atau What s App SAYA SEKARANG! (Jika anda sudah bersedia) Telefon sekali, kalau saya tak jawab, tunggu dalam setengah jam, telefon sekali lagi, kalau saya tak jawab dan lepas tu saya tak return call juga, maka lebih baik anda join bawah orang lain, JANGAN JOIN BAWAH SAYA. Ini peraturan yang ditetapkan oleh Mazelan Abas, kami semua kena follow (sampai sekarang saya follow pesanan Sifu Mazelan Abas ni Nazri). Ini untuk memastikan yang anda akan mendapat bantuan sepatutnya apabila menjalankan program ini. Anda jangan risau kalau saya duduk jauh sekali pun, sebab, sistem Mazelan Abas ini, tidak memerlukan anda berjumpa downline atau upline, malahan dalam network MA sekali pun, MA tidak pernah berjumpa dengan network beliau. Tetapi dia sentiasa membantu menggunakan telefon, baru namanya bisnes handphone dapat duit. Dan cara ini tidak akan menyusahkan, malah amat memudahkan anda untuk menjalankannya. MA selalu berpesan jangan buat bisnes ini style MLM. Jadi, call saya (Nazri : ) sekarang untuk salam perkenalan kepada bakal upline anda yang akan sentiasa membantu dan menjadi information center kepada anda. Selepas ini anda selalu kena call saya, untuk saya bantu mana yang patut. 13

15 Kalau saya tak jawab juga selepas beberapa kali call, anda cuba call terus Mohd Nazri Bin Ab Rahim , lihat dia jawab ke tidak. Tapi, jika saya jawab call anda, disini saya terangkan beberapa cara untuk membeli simkad ini. Cara Pertama. 1) Call saya sekali lagi dan untuk beli simkad terus dengan saya. Rakan/Penaja Anda: Mohd Nazri Bin Ab Rahim Tel: Jika anda tak mahu beli dengan saya, mungkin kerana saya duduk jauh, anda boleh guna Cara kedua 2) Anda boleh check disenarai agen penjual simkad (APS) yang berada di seluruh Malaysia, cari senarai Branch/Service Center/Junior Center yang tinggal berhampiran dengan anda, call mereka dan tanya samada mereka ada simkad toneexcel atau tidak. Kalau ada anda boleh buat temua janji dengan mereka dan beli dengan mereka. atau untuk dapatkan senarai Agen Penjual Simkad yang berhampiran dengan tempat tinggal anda melalui SMS,anda boleh sms ke no dengan format: APS Lokasi. Contohnya: "APS Segamat" dan hantarkan ke ** Peringatan: Bila anda beli simkad daripada APS ini, beritahu mereka yang anda ingin beli simkad sahaja, JANGAN DAFTARKAN, kerana saya akan ajar anda DAFTAR SENDIRI. Kalau mereka kata, tak bolehlah, nak beli simkad dengan saya, mesti kena daftar dengan saya, ini adalah center yang melanggar peraturan ToneExcel, JANGAN BELI SIMKAD dengan center yang seperti ini, dan anda juga boleh laporkan terus kedalam 3) Kalau masih tak boleh juga untuk beli simkad ToneExcel ini, anda boleh dapatkan simkad ToneExcel melalui Cara Ketiga. Anda masuk ke laman web dan pilih BeliKad. Saya sendiri beli secara online dari laman web Mazelan Abas ini. Yang bagusnya, Sifu Mazelan menghadiahkan buku panduan cara buat duit yang ditulis sendiri olehnya secara percuma (harga pasaran RM10). Pasal saya malas keluar rumah, cara yang paling mudah adalah beli secara online. Dalam 2/3 hari sahaja abang posmen dah tercegat depan pagar rumah anda. Sungguh mudah bukan. *Kalau anda tinggal di area Shah Alam, anda boleh mendapatkannya di Service Center Tone Excel di Seksyen 9 (Alamat : No 26C, Jalan Tengku Ampuan Zabedah D 9/D, Shah 14

16 Alam), sebaris dengan Maybank, RHB bank, Cash Converter. Kedainya terletak disebelah Tekun Nasional. Anda akan Nampak signboard Tone Excel. Kedainya di tingkat 3. Hari Selasa dan Khamis mereka buka hinga pukul 10 malam. Hari biasa sehingga 5 petang. Sabtu dan Ahad tutup. *Lagi senang anda boleh dapatkan terus di HQ Office Tone Excel di B-2-8 & B-3-8, Jalan 3/149/E, Taman Sri Indah, Bangunan Endah Promenade, Bandar Baru Sri Petaling, Sri Petaling, Kuala Lumpur (Bersebelahan Carefour Sri Petaling). Waktu beroperasi (Monday~Friday 9.00am~6.00pm) (Saturday & Sunday 1.00pm~6.00pm) Inilah langkah seterusnya untuk anda melaluinya, cara nak beli simkad. Bila dah dapat simkad simpan dahulu, seterusnya saya akan ajarkan cara2 nak aktifkan simkad. Terima Kasih. 15

17 #4 (Cari Penaja Yang Bertanggungjawab) kerjadarirumahla.blogspot.com Daripada Rakan/Penaja Anda: Mohd Nazri Bin Ab Rahim Tel: IDP: Salam sejahtera rakan2 semua. Didalam perjalanan saya dah nak masuk tahun-5 ini, boleh saya katakan ia merupakan satu tempoh yang cukup untuk saya belajar selok belok bisnes ToneExcel ini, banyak juga cara yang saya cuba itu dan ini, ada yang menjadi dan juga ada yang tak menjadi. Jadi dalam perkongsian saya ini, saya hanya ceritakan cerita2 yang menjadi sahaja dan saya jadikan ia sebagai petua dan panduan untuk rakan2 semua. Salah satu amalan saya dahulu semasa buat bisnes ToneExcel ini, saya akan pastikan saya jawab seberapa banyak panggilan talipon yang boleh. Tapi SMS biasanya saya tak reply.- Petua (ini petua Sifu Mazelan Abas - Sila call saya di talian (Mohd Nazri)) Kalau sampai 2 kali miss call disebabkan saya sibuk, tak dapat nak jawab waktu itu, bila free saya akan call semula. Saya rasa, 90% daripada panggilan telefon saya berjaya menjawabnya. Amalan ini salah satu key faktor kejayaan saya didalam Tone Excel ini. Sebab itu saya beritahu anda, sebelum nak join bisnes ni, call dulu bakal penaja anda, kalau dia jawab, ok la tu, boleh berkenalan, tak payah nak pergi jumpa dia. Jangan ada mentaliti kalau nak join mesti kena jumpa upline dulu, itu prinsip yang sangat2 salah. Kalau anda ada prinsip macam tu, macamana anda nak sponsor orang yang duduk beratus kilometer dari tempat tinggal anda. Mereka mesti datang jumpa anda dulu ke? Jawapnya, tak berkembang la bisnes anda. Saya beritahu anda, kebanyakkan orang yang saya sponsor dulu, sebahagian besarnya saya tak pernah bersua muka. Saya hantar video penerangan kepada mereka, mereka call saya, saya jawab, mereka ada persoalan dan saya terangkan, dan akhirnya mereka join, dan sebahagian besarnya telah pun mendapat hasil sehingga sekarang. Ini ada beberapa video yang sering saya tunjukkan kepada rakan2 yang belum join lagi satu ketika dulu. Ada rakan2 yang berjaya ada juga yang tidak. Bila saya kaji semula, yang berjaya, mereka tengok video ini sampai habis, yang tak berjaya, mereka tengok video ini sekerat jalan atau tak tengok langsung. Video Part 1 Video Part 2 16

18 Video Part 1 Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji Salam sejahtera saudara, tak merancang nak ke mana2 ke hari ini? Hari ini kita belajar cara nak aktifkan simkad ToneExcel. Saya beranggapan yang anda sudah pun ada simkad ToneExcel di tangan. Kalau belum ada, saya beranggapan anda lambat bertindak. Saya nak pesan kepada saudara, jika anda ada berfikiran yang saya suruh anda menyertai Tone Excel ini supaya saya yang dapat untung, saya minta anda klik butang INSTANT REMOVAL selepas baca ini. Saya tak akan hantar apa2 lagi kepada anda, dan anda tidak perlu menghubungi saya lagi. Saya menyuruh anda buat ToneExcel ini adalah untuk anda keluar dari masalah bebanan kewangan. Jika anda rasa kehidupan sekarang sudah cukup selesa, anda tidak perlu lagi keluar dari masalah kewangan, pun sama, anda boleh tekan butang INSTANT REMOVAL selepas baca ini, tidak perlu menghubungi saya lagi. Sebab, walau pun sebelum anda menyertai program ini, saya telah pun mendapat hasil setiap bulan sehingga ke hari ini, mungkin banyak dan mungkin juga sedikit. Jadi saya tak kisah jika anda buat bisnes ini atau tidak. Tetapi saya amat "kisah" jika ada sahabat saya yang masih dalam masalah kesempitan kewangan, tetapi dia tidak sedar dan tidak tahu bahawa, sesuatu yang amat rapat dengan dia, sesuatu yang selalu menjadi pendamping dia, iaitu handphone ditangan, sebenarnya boleh menjadi asebab penyelesaian kepada masalah yang besar dalam kehidupan dia sendiri. Ramai orang menghabiskan masa yang sangat banyak untuk mendapatkan rezeki, ada yang sanggup berhutang dengan along, ada yang sanggup jual muka berharga menjadi muka seposen, pinjam sana pinjam sini, ada orang sanggup menipu, sanggup berbunuh-bunuh, sanggup buat perkara diluar batasan manusia pasal nak dapat duit, sanggup meragut, sanggup pecah amanah, sanggup makan duit anak yatim, tapi dia tak tahu pun yang handphone ditangan dia tu boleh buat duit dengan cara yang betul. Itu yang saya "kisah". Kenapa la buat kerja teruk2, sedangkan ada cara senang nak dapat duit. Itu yang saya "kisah". Tapi jika anda nak berjaya bersama2 saya, mudah2an, jadi saya cadangkan, apa sahaja yang dicadangkan disini kita ikut sahaja. Kalau kita boleh cipta kejayaan sendiri dengan cara kita sendiri, maka kita cipta cara tersebut, tetapi kalau kita masih tiada cara sendiri, baik kita ikut cara orang yang sudah berjaya. OK, panjang pulak saya mengomel ni, OK, Saya beranggapan yang anda sudah pun ada simkad ToneExcel di tangan. Jadi disini saya tunjukkan cara untuk mengaktifkan simkad tersebut. 17

19 CARA DAFTAR SENDIRI SIMKAD ANDA LANGKAH #1 Dapatkan SIMKAD kosong daripada saya, Mohd Nazri Bin Ab Rahim : atau anda boleh rujuk #3. LANGKAH #2 Ambil mana2 handphone, jangan gunakan simkad ToneExcel ini dulu ya, ia belum aktif lagi, masih tak boleh pakai. Guna handphone lain dulu, dan hantar SMS seperti ini: Maksud <> = Jarak NoS/N = 8 digit terakhir serial number (belakang sim card) NoPUK = 8 digit (belakang sim card) NoIC = Tak perlu tanda -. Hanya taip nombor Telco = Telco asal anda (contoh : celcom, maxis, digi) idp = idp saya (Penaja anda - Mohd Nazri Bin Ab Rahim) *Untuk alamat, pastikan hanya meletak nombor dan huruf sahaja. Lain-lain aksara tidak dibenarkan (jangan letak.,";:/.. dan lain-lain), Bandar dan negeri tak perlu dan diakhiri dengan poskod 18

20 a) Pendaftaran no baru ad<>namapenuhanda<>8digitterakhirnos/n<>nopuk<> NoIC<> Alamat Poskod<>idp b) Pendaftaran kekal no lama selepas beberapa minggu activation PT<>NamaPenuhAnda<>8digitTerakhirNoS/N <>NoPUK<>NoIC<> Alamat Poskod<>Telco<>NoLama dan hantar SMS tersebut ke no pendaftaran Data Entry Center (DEC) Contohnya, - ad mohd nazri bin ab rahim desa putra idp dan hantar SMS tersebut ke No S/N dan NoPUK anda boleh perolehi di belakang simkad ToneExcel tersebut. Ingat, kat atas tu contoh sahaja, tetapi IDP tu adalah IDP yang betul, itu IDP saya, maka jika anda daftar menggunakan IDP588266, maka secara rasminya yang anda telah diregisterkan dibawah saya Mohd Nazri Bin Ab Rahim (Rakan/penaja anda) Penting untuk anda ingat, pastikan anda masukkan no IC yang betul!, masukkan no IC yang betul!, masukkan no IC yang betul!, masukkan no IC yang betul!, masukkan no IC yang betul!, masukkan no IC yang betul!, masukkan no IC yang betul!, masukkan no IC yang betul! Penting untuk anda ingat, pastikan anda masukkan no S/N dan PUK yang betul!, masukkan no S/N dan PUK yang betul!, masukkan no S/N dan PUK yang betul!, masukkan no S/N dan PUK yang betul!, masukkan no S/N dan PUK yang betul!, masukkan no S/N dan PUK yang betul!, masukkan no S/N dan PUK yang betul!, masukkan no S/N dan PUK yang betul! Paling penting untuk anda ingat, pastikan anda masukkan no IDP yang betul!, masukkan no IDP yang betul!, masukkan no IDP yang betul!, masukkan no IDP yang betul!, masukkan no IDP yang betul!, masukkan no IDP yang betul!, masukkan no IDP yang betul!, masukkan no IDP yang betul! Dalam tempoh selewat lewatnya 1 jam, DEC akan hantar maklumat kepada anda. Mereka akan beritahu no Tune Talk baru anda dan juga no IDP anda sendiri. 19

Disusun atur semula oleh Rokiah Abdul Hamid www.ummimamabiz.com

Disusun atur semula oleh Rokiah Abdul Hamid www.ummimamabiz.com Disusun atur semula oleh Rokiah Abdul Hamid www.ummimamabiz.com KISAH 1: Puan Lyana Saya nak kongsi kisah seorang yg hebat.. Beliau dah setahun++ dlm shaklee.. dari main2 kepada serius..dari distributor

More information

Bagaimana Anda Boleh Buat Duit Secara Online Walaupun Anda buta IT Atau Tak Pandai Internet?

Bagaimana Anda Boleh Buat Duit Secara Online Walaupun Anda buta IT Atau Tak Pandai Internet? Bagaimana Anda Boleh Buat Duit Secara Online Walaupun Anda buta IT Atau Tak Pandai Internet? YA KAMI SEDIAKAN 1 SISTEM SEMUDAH 1 2 3, SEMUA ORANG BOLEH LAKUKAN!! Salam sejahtera, Nama saya Kadrie (Admin

More information

PENGURUSAN BILIK DARJAH Mohd Hasani Dali Universiti Utara Malaysia, Kedah & Mohamad Johdi Salleh International Islamic University Malaysia

PENGURUSAN BILIK DARJAH Mohd Hasani Dali Universiti Utara Malaysia, Kedah & Mohamad Johdi Salleh International Islamic University Malaysia PENGURUSAN BILIK DARJAH Mohd Hasani Dali Universiti Utara Malaysia, Kedah & Mohamad Johdi Salleh International Islamic University Malaysia Pendahuluan Bilik darjah merupakan medan perjuangan utama seorang

More information

FAKTOR, KESAN DAN STRATEGI MENANGANI PERMASALAHAN KURANG TUMPUAN PELAJAR SEKOLAH MENENGAH DI DALAM KELAS: SUATU KAJIAN KUALITATIF

FAKTOR, KESAN DAN STRATEGI MENANGANI PERMASALAHAN KURANG TUMPUAN PELAJAR SEKOLAH MENENGAH DI DALAM KELAS: SUATU KAJIAN KUALITATIF FAKTOR, KESAN DAN STRATEGI MENANGANI PERMASALAHAN KURANG TUMPUAN PELAJAR SEKOLAH MENENGAH DI DALAM KELAS: SUATU KAJIAN KUALITATIF Mohammad Aziz Shah Bin Mohamed Arip Fauziah Binti Mohd Sa ad Norhidayah

More information

AZMI BIN HJ. AWANG LAPORAN AKHIR INI DIKEMUKAKAN UNTUK MEMENUHI SEBAHAGIAN DARIPADA SYARAT MEMPEROLEHI IJAZAH SARJANA MUDA PENGAJARAN DENGAN KEPUJIAN

AZMI BIN HJ. AWANG LAPORAN AKHIR INI DIKEMUKAKAN UNTUK MEMENUHI SEBAHAGIAN DARIPADA SYARAT MEMPEROLEHI IJAZAH SARJANA MUDA PENGAJARAN DENGAN KEPUJIAN KEBERKESANAN KAEDAH PENILAIAN KATA HUBUNG BAHASA MELAYU MELALUI INTERNET BERBANDING KAEDAH KONVENSIONAL MURID TAHUN ENAM SEKOLAH KEBANGSAAN PASIR PANJANG KUALA TERENGGANU AZMI BIN HJ. AWANG LAPORAN AKHIR

More information

Vol. 37 Jun 2011. jurnal KEBAJIKAN MASYARAKAT SOCIAL WELFARE JOURNAL

Vol. 37 Jun 2011. jurnal KEBAJIKAN MASYARAKAT SOCIAL WELFARE JOURNAL Vol. 37 Jun 2011 jurnal KEBAJIKAN MASYARAKAT SOCIAL WELFARE JOURNAL jurnal KEBAJIKAN MASYARAKAT SOCIAL WELFARE JOURNAL LEMBAGA PENGARAH Penasihat Tuan Haji Hadzir Md. Zain Ketua Pengarang Cik Norani Bt.

More information

Memahami tingkah laku remaja bermasalah dari perspektif Teori Tingkah Laku, Humanistik, Psikoanalitik & Tret Personaliti

Memahami tingkah laku remaja bermasalah dari perspektif Teori Tingkah Laku, Humanistik, Psikoanalitik & Tret Personaliti Jurnal Pengajian Umum Bil. 9 43 Memahami tingkah laku remaja bermasalah dari perspektif Teori Tingkah Laku, Humanistik, Psikoanalitik & Tret Personaliti KHALIM ZAINAL ABSTRACT Human performs an incredible

More information

PROGRAM PENSISWAZAHAN GURU (PPG) KURIKULUM PENDIDIKAN MATEMATIK

PROGRAM PENSISWAZAHAN GURU (PPG) KURIKULUM PENDIDIKAN MATEMATIK PROGRAM PENSISWAZAHAN GURU (PPG) MOD PENDIDIKAN JARAK JAUH IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN DENGAN KEPUJIAN MODUL MATEMATIK PENDIDIKAN RENDAH MTE 3102 KURIKULUM PENDIDIKAN MATEMATIK INSTITUT PENDIDIKAN GURU

More information

LAPORAN MENGENAI STATUS HAK KANAK-KANAK DI MALAYSIA OLEH CHILD RIGHTS COALITION MALAYSIA DISEMBER

LAPORAN MENGENAI STATUS HAK KANAK-KANAK DI MALAYSIA OLEH CHILD RIGHTS COALITION MALAYSIA DISEMBER LAPORAN MENGENAI STATUS HAK KANAK-KANAK DI MALAYSIA OLEH CHILD RIGHTS COALITION MALAYSIA DISEMBER 2012 CHILD RIGHTS COALITION MALAYSIA Pada tarikh laporan ini, Child Rights Coalition Malaysia terdiri daripada

More information

BERITA BAIK DARIPADA TUHAN! Penerbitan Agama Kristian

BERITA BAIK DARIPADA TUHAN! Penerbitan Agama Kristian BERITA BAIK DARIPADA TUHAN! Penerbitan Agama Kristian Cara memanfaatkan brosur ini: Brosur ini akan membantu anda menikmati pembelajaran FirmanTuhan, Bible. Ayat rujukanpada hujung setiap perenggan membantu

More information

Laporan Tahunan Alam Sekitar, Keselamatan dan Kesihatan

Laporan Tahunan Alam Sekitar, Keselamatan dan Kesihatan Laporan Tahunan Alam Sekitar, Keselamatan dan Kesihatan Laporan Tahunan Alam Sekitar, Keselamatan dan Kesihatan Pernyataan dan Ikhtisar oleh CEO 1 Dasar dan Prinsip Alam Sekitar, Keselamatan dan Kesihatan

More information

JUDI MENURUT UNDANG-UNDANG : ISU DAN CABARAN Haji Mahamad Naser bin Disa 1. Abstrak

JUDI MENURUT UNDANG-UNDANG : ISU DAN CABARAN Haji Mahamad Naser bin Disa 1. Abstrak JUDI MENURUT UNDANG-UNDANG : ISU DAN CABARAN Haji Mahamad Naser bin Disa 1 Abstrak Kertas kerja ini akan membincangkan kedudukan Judi menurut hukum Syarak dan undangundang secara umum di negara ini. Selain

More information

KAJIAN TERHADAP PROSES MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM TINGKAH LAKU MEMBELI DI KALANGAN PENNGUNA: KAJIAN KES DI JOHOR BAHRU.

KAJIAN TERHADAP PROSES MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM TINGKAH LAKU MEMBELI DI KALANGAN PENNGUNA: KAJIAN KES DI JOHOR BAHRU. VOT 71897 KAJIAN TERHADAP PROSES MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM TINGKAH LAKU MEMBELI DI KALANGAN PENNGUNA: KAJIAN KES DI JOHOR BAHRU. (AN INVESTIGATION OF DECISION-MAKING PROCESS IN CONSUMERS PURCHASING BEHAVIOR:

More information

ANALISIS PENYEDIAAN TEMPAT LETAK KERETA MENGIKUT JENIS GUNATANAH BANDAR- BANDAR DI MALAYSIA

ANALISIS PENYEDIAAN TEMPAT LETAK KERETA MENGIKUT JENIS GUNATANAH BANDAR- BANDAR DI MALAYSIA VOT 71701 ANALISIS PENYEDIAAN TEMPAT LETAK KERETA MENGIKUT JENIS GUNATANAH BANDAR- BANDAR DI MALAYSIA (CAR PARKING PROVISION ANALYSIS BASED ON THE LAND USE TYPES FOR MALAYSIAN TOWNS) MOHD NOOR AWANG RESEARCH

More information

STANDARD KOMPETENSI GURU MALAYSIA

STANDARD KOMPETENSI GURU MALAYSIA STANDARD KOMPETENSI GURU MALAYSIA Saedah Siraj Profesor dalam Reka Bentuk Kurikulum dan Teknologi Pengajaran/Dekan Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya,50603 Kuala Lumpur, Malaysia E-mail: drsaedah@yahoo.com

More information

PENDIDIKAN BUKAN FORMAL (PBF) DI MALAYSIA: CABARAN DAN HALA TUJU WAWASAN 2020

PENDIDIKAN BUKAN FORMAL (PBF) DI MALAYSIA: CABARAN DAN HALA TUJU WAWASAN 2020 PENDIDIKAN BUKAN FORMAL (PBF) DI MALAYSIA: CABARAN DAN HALA TUJU WAWASAN 2020 Mohd. Azhar Abd. Hamid Muhammed Fauzi Othman Zainudin Hassan Othman A. Kassim Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia

More information

Warna 4: Mana Hilangnya Bahasa Halus dalam Budaya Lisan Masyarakat Melayu?

Warna 4: Mana Hilangnya Bahasa Halus dalam Budaya Lisan Masyarakat Melayu? Sewaktu kecil, saya sering diajar menggunakan bahasa yang berbeza dengan kehendak hati sebenarnya. Keadaan ini sangat ketara apabila saya ke rumah nenek di sebelah abah yang sangat menjaga etika sopan

More information

Qwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwerty uiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasd fghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzx. cvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmq

Qwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwerty uiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasd fghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzx. cvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmq Qwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwerty uiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasd fghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzx KPF 3012 cvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmq PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI wertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyui

More information

.. CABARAN PENDIDIKAN SECARA JARAK JAUH: KESEDARAN DAN PENDEDAHAN DALAM ERA TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT)

.. CABARAN PENDIDIKAN SECARA JARAK JAUH: KESEDARAN DAN PENDEDAHAN DALAM ERA TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) ,,.. LAPORAN AKHIR.. CABARAN PENDIDIKAN SECARA JARAK JAUH: KESEDARAN DAN PENDEDAHAN DALAM ERA TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI ICT) Oleh ZURAINI ZAKARIA FATIMAH HASSAN HASMAWATI HASSAN NORESAH HJ. MOHO.

More information

KEMAHIRAN KEUSAHAWANAN: SATU KAJIAN ANALISIS KANDUNGAN BUKU-BUKU TEKS. Muhammad Haron Husaini & Khairul Anuar Ahmad

KEMAHIRAN KEUSAHAWANAN: SATU KAJIAN ANALISIS KANDUNGAN BUKU-BUKU TEKS. Muhammad Haron Husaini & Khairul Anuar Ahmad Kemahiran keusahawanan KEMAHIRAN KEUSAHAWANAN: SATU KAJIAN ANALISIS KANDUNGAN BUKU-BUKU TEKS Muhammad Haron Husaini & Khairul Anuar Ahmad Abstract : Pendidikan Negara bermatlamat menghasilkan modal insan

More information

Radiasi, Telefon Mudah Alih, Stesen Pangkalan dan Kesihatan Anda. Ng Kwan-Hoong, Ph.D.

Radiasi, Telefon Mudah Alih, Stesen Pangkalan dan Kesihatan Anda. Ng Kwan-Hoong, Ph.D. Radiasi, Telefon Mudah Alih, tesen Pangkalan dan Kesihatan Anda Ng Kwan-Hoong, Ph.D. 27 Ramai di kalangan kita di Malaysia menggunakan telefon mudah alih untuk berkomunikasi antara satu sama lain di tempat

More information

SISTEM PEMBELAJARAN DAN KAEDAH HAFAZAN AL-QUR AN YANG EFEKTIF: SATU KAJIAN DI KUALA LUMPUR DAN TERENGGANU PENYELIDIK-PENYELIDIK:

SISTEM PEMBELAJARAN DAN KAEDAH HAFAZAN AL-QUR AN YANG EFEKTIF: SATU KAJIAN DI KUALA LUMPUR DAN TERENGGANU PENYELIDIK-PENYELIDIK: SISTEM PEMBELAJARAN DAN KAEDAH HAFAZAN AL-QUR AN YANG EFEKTIF: SATU KAJIAN DI KUALA LUMPUR DAN TERENGGANU PENYELIDIK-PENYELIDIK: USTAZ ABDUL HAFIZ BIN HAJI ABDULLAH P.M. DR. HUSSIN BIN SALAMON USTAZ AZMI

More information

bab 1 Dasar Model Ekonomi Baru

bab 1 Dasar Model Ekonomi Baru bab 1 Dasar Model Ekonomi Baru Program Transformasi Ekonomi Hala Tuju Untuk Malaysia 63 Bab 1: Dasar Model Ekonomi Baru Malaysia telah mencapai kemajuan besar dalam pembangunan ekonomi dan sosial yang

More information

Edisi Pertama 2008 SHAHRIN HASHIM & YUSOF BOON 2008

Edisi Pertama 2008 SHAHRIN HASHIM & YUSOF BOON 2008 Edisi Pertama 2008 SHAHRIN HASHIM & YUSOF BOON 2008 Hak cipta terpelihara. Tiada dibenarkan mengeluar ulang mana-mana bahagian artikel, ilustrasi, dan isi kandungan buku ini dalam apa juga bentuk dan cara

More information

Rancangan Induk Pengangkutan Awam Darat Negara

Rancangan Induk Pengangkutan Awam Darat Negara Rancangan Induk Pengangkutan Awam Darat Negara Kata alu-aluan oleh PM Malaysia Sepanjang 55 tahun mengecap kemerdekaan, Malaysia telah membangun dengan begitu pantas dan dinamik. Kita telah mencapai pembangunan

More information

1Malaysia Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan DATO SRI MOHD NAJIB BIN TUN ABDUL RAZAK. Perdana Menteri, Malaysia

1Malaysia Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan DATO SRI MOHD NAJIB BIN TUN ABDUL RAZAK. Perdana Menteri, Malaysia PRAKATA Pelbagai inisiatif telah diambil Kerajaan dalam usaha menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju menjelang tahun 2020. Selain tumpuan mengukuhkan sektor ekonomi negara, Kerajaan turut menitik

More information

Bab 1. 1Malaysia: Mencarta PeMBangunan Ke arah negara BerPendaPatan tinggi. Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Bab 1. 1Malaysia: Mencarta PeMBangunan Ke arah negara BerPendaPatan tinggi. Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur Bab 1 1Malaysia: Mencarta PeMBangunan Ke arah negara BerPendaPatan tinggi Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 Krisis kewangan global telahpun reda, ekonomi Malaysia kini kembali pulih dan semakin

More information

Pengetahuan, Sikap dan Amalan Masyarakat Malaysia terhadap Isu Alam Sekitar

Pengetahuan, Sikap dan Amalan Masyarakat Malaysia terhadap Isu Alam Sekitar Akademika 81(3) 2011: 103-115 Nota Penyelidikan/Research Note Pengetahuan, Sikap dan Amalan Masyarakat Malaysia terhadap Isu Alam Sekitar Knowledge, Attitude and Practices of Malaysian Society regarding

More information

Penilaian tentang usaha untuk menjalinkan hubungan di antara sekolah dengan pihak luar

Penilaian tentang usaha untuk menjalinkan hubungan di antara sekolah dengan pihak luar Tajuk: Kita sentiasa melibatkan masyarakat dalam pengendalian sekolah awam kita dengan mendapatkan sokongan Persatuan Ibu Bapa dan Guru selain badan bukan kerajaan serta guru dan kesatuan mereka. Berdasarkan

More information

PANDUAN AMALAN 5S JABATAN AKAUNTAN NEGARA MALAYSIA

PANDUAN AMALAN 5S JABATAN AKAUNTAN NEGARA MALAYSIA PANDUAN AMALAN 5S JABATAN AKAUNTAN NEGARA MALAYSIA TUJUAN 1. Tujuan Panduan Amalan 5S ini ialah untuk: 1.1 memberi panduan asas pelaksanaan amalan persekitaran berkualiti di Jabatan Akauntan Negara Malaysia

More information