Warna-Warni Kasih: CIK RURU Thursday, 26 January :56 - Last Updated Thursday, 26 January :58

Size: px
Start display at page:

Download "Warna-Warni Kasih: CIK RURU Thursday, 26 January 2012 15:56 - Last Updated Thursday, 26 January 2012 15:58"

Transcription

1 Namanya pernah satu ketika meniti dibibir Shiqin. Wajahnya tidak pernah surut dari ruangan mata Shiqin. Tapi itu dulu. Tup! Tup! Hari ini dia muncul di hadapan Shiqin, si gadis manis berkulit kuning langsat. Shiqin tergamam sehingga buku di tangannya hampir terlepas. Maafkan saya. Nota awak tercicir, beritahu lelaki muda itu sambil menghulur nota kepada Shiqin. Shiqin mengambil nota itu dari tangan lelaki asing itu dengan dahi yang berkerut. Tak mungkin dia, getus hati kecilnya. Ada apa-apa yang tak kena dengan saya, tanya lelaki itu. Dia kehairanan melihat gadis di 1 / 15

2 hadapannya memandang sedemikian rupa. Apa yang tak kena pada aku? Aku tak zip seluar ke? Aish, malu besar kalau macam ni. Shiqin masih lagi merenung tepat ke arah lelaki itu. Hah! Jerkah Ayuni dari belakang sambil menepuk bahu Shiqin. Shiqin tersedar. Maafkan saya. Terima kasih kerana tolong ambilkan nota ini, ucap Shiqin dan terus pergi dari situ. Ayuni terkejut dengan tindakan Shiqin yang tergopoh-gapah itu. Selalu saja kalut dengan tak semena. Maaf. Kawan saya memang begitu, beritahu Ayuni selamba dan berlalu pergi dari lelaki berbaju biru itu. Dia mengejar Shiqin yang sedang berjalan dengan pantas. Kenapa dengan kau ni? Cuba bawa bertenang. Asyik kalut saja. Nasihat Ayuni sambil menghulurkan sekotak minuman jus epal kepadanya. Aku ok. Dah siap tutorial Dr. Megat? Mulalah nak tukar topik. Cakaplah. Jangan nak berahsia dengan aku. Kita kan kawan lama. Pujuk Ayuni. Kalau bab memujuk Ayuni memang cekap. 2 / 15

3 Betul tak ada apa-apa. Kita sembang lain kali ye. Jomlah pergi tutorial. Nanti lambat pulak. Tak boleh duduk di meja hadapan. Ayuni mengikut saja kata-kata sahabatnya yang juga rakan sebilik. Shiqin memang suka berahsia. Aish, biar sajalah. Lambat laun dia akan tahu juga perkara sebenar. Shiqin menyelak satu persatu halaman buku rujukan. Tiada tumpuan langsung. Masih berlegar dalam kotak fikirannya peristiwa petang tadi. Dia beralih ke rak buku dan diambilnya album yang terletak rapi. Shiqin menatap sekeping gambar yang baginya cukup indah. Gambar itu tersorok di dalam simpanan albumnya. Tidak pernah ditunjukkan pada sesiapa mahupun Ayuni. Sudah lama dia tidak menatap gambar itu. Baginya segala kenangan yang ada pada gambar itu telah lama terpadam. Kini dia menguis kembali memori yang tersimpan rapi itu. Maafkan Ihsan. Bukan niat Ihsan nak lukakan hati Shiq. Ihsan cuba lari dari dia. Tapi dia datang juga. Rayu Ihsan di sudut belakang kelas tempat mereka selalu berjumpa. Ida tak akan datang pada Ihsan kalau Ihsan layan dia beria-ria. Shiqin melempar kata-kata yang sudah lama dia simpan. Dalam hati Shiq ni ibarat luka yang disiram air garam. Pedih sangat. Macam-macam orang kata kat Shiq. Luah Shiqin lagi kepada Ihsan kekasih zaman cinta monyet. Ida cuma adik angkat Ihsan. Memang dia hadir dalam hidup Ihsan dulu sebelum Shiq. Hubungan kami sekadar abang adik homeroom. Sekarang ni pun Ihsan tak layan sangat. Ihsan cuba membela diri. Dia benar-benar ikhlas dengan Shiqin. Pada Ihsan ini bukan sekadar cinta monyet tetapi cinta tulus suci yang ingin dia bawa hingga ke jinjang pelamin. Tak layan Ihsan kata! Dalam bas siap duduk sebelah menyebelah. Sakit mata Shiq tengok. 3 / 15

4 Malu Shiq dengan kawan-kawan. Pedulikan cakap orang. Sampai mana mereka boleh bertahan. Lama-lama nanti diamlah. Mereka cemburu dengan kita. Lepas ni Ihsan janji tak layan lagi Ida. Ihsan memujuk Shiqin. Hati si gadis manis ini keras juga walaupun luarannya lembut. Betul Ihsan janji dengan Shiq tak akan layan Ida lagi? Shiqin memohon kepastian. Dia tak mahu terluka lagi. Hidup penuh cemburu ni betul mencengkam jiwa muda remajanya. Ihsan menangguk ibarat janji yang pasti. Dari luar kelas sepasang mata menyaksikan sandiwara itu dengan penuh kebencian. Berasap kepala Ida melihat kemesraan Ihsan dan Shiqin. Tak guna punya abang. Getus hati kecil Ida. Harapan Ida memang cukup tinggi pada Ihsan. Pada hematnya dia menganggap Ihsan mengambilnya sebagai adik angkat adalah sebagai langkah awal untuk menjadikannya sebagai teman wanita. Rupa-rupanya tidak. Hati Ihsan sudah terpaut dengan si cantik manis Ruhul Ashiqin. Shiqin pula senior Ida setahun. Pada pandangan Ida, Shiqin tidaklah sehebat mana. Pelajar terbaik pun tidak. Orangnya sederhana saja. Tidak popular langsung jika dibandingkan dengan Ihsan yang cukup dikenali ramai dan digilai ramai junior serta senior perempuan sekolah mereka. Istimewanya Shiqin ialah kerana dia memiliki sepasang mata yang cantik. Bersinar, hitam pekat dan bening jika dipandang. Itu memang Ida akui. Tak kan kerana sepasang mata Ihsan memilih Shiqin. Tapi mungkin juga kerana ada pepatah menyebut dari mata turun ke hati. Dulu sebelum Ihsan memadu kasih bersama Shiqin, Ida tak rasa risau langsung. Pada Ida, Ihsan memberi sepenuh tumpuan kepadanya. Setiap nota dan buku diberikan pinjam. Ida tidak pernah rasa tergugat kerana dia yakin hati Ihsan hanyalah untuknya. Sementelah lagi Ihsan adalah abang sepupunya. Bukankah mak sunya (mak Ihsan) telah mengamanahkan Ihsan supaya menjaga Ida. Pernah juga dia terdengar perbualan telefon antara mamanya dan mak 4 / 15

5 sunya yang berura-ura untuk menjodohkannya dengan Ihsan selepas tamat persekolahan. Apalagi, berlagu riang hatinya ketika itu. Namun lagu riang tidak selamanya berdendang di hati. Lagu duka pula mengambil alih. Ida benci Shiqin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. Abang! Tunggulah Ida. Ada benda nak cakap ni. Jerit Ida. Dia cuba mengejar Ihsan yang sedang berjalan pantas di hadapannya. Ada apa Ida? Abang dah lewat ni. Sekejap lagi ada mesyuarat badan wakil pelajar. Abang macam tu lah. Kalau dengan Ida nak cepat tapi kalau dengan Shiqin boleh pula tiap-tiap petang ponteng main bola. Balas Ida. Ketika ini dia sudah seiring dengan Ihsan. Apa yang Ida cakap ni. Panggil dia Kak Shiqin. Dia senior Ida. Hormatlah sikit. Ida cemburu tu kenapa? Ihsan menjawab tuduhan adik sepupunya. Tengku Halida memang tak faham bahasa. Dari kecil lagi suka membentak dan mengawal orang. Perangai sejak kecil terbawa-bawa sehingga sekarang. Tak pernahkah dia teringin untuk berubah menjadi gadis yang polos dan lemah lembut seperti Shiqin. Ida ni bukankah adik sepupu abang. Ada pertalian darah. Lagi penting dari perempuan itu. Balas Ida seolah-olah menegaskan dia lebih berhak berbanding Shiqin dalam meraih perhatian Ihsan. Ok. Abang malas nak bertekak dalam hal ni. Kita dah janji tak mahu beritahu yang kita ada pertalian darah. Sekarang apa Ida nak dari abang? Ihsan akhirnya mengalah dengan sepupunya. Dia sudah bosan dan jelak dengan perangai Ida yang semakin hari semakin mengada-ngada. Kawan-kawan yang lalu lalang menepuk-nepuk bahunya tanda perli. Malu dia dengan perangai Ida yang di luar kawalan. 5 / 15

6 Sabtu ini Ida nak ajak abang teman Ida keluar beli barang. Ajaklah kawan Ida. Minggu ini giliran puteri. Tak kan abang nak keluar dengan Ida. Ihsan menolak ajakan Ida. Buatlah surat minta kebenaran keluar. Ida tengok selalu saja putera buat surat kebenaran keluar semasa giliran puteri. Ida cuba memberi cadangan yang dia rasakan bernas. Ah, Ida tengok ramai saja yang buat begitu. Tak boleh dan tak boleh. Muktamad. Abang dah bosan dengan sikap Ida. Abang sibuk nak ulangkaji pelajaran. SPM makin hampir. Ida pun sibuk dengan peperiksaan akhir. Kenapa masih lagi nak keluar. Dahlah. Malas nak layan. Ihsan pergi meninggalkan Ida. Ida menghentak-hentak kaki tanda hampa. Mesti Shiqin telah banyak mempengaruhi Ihsan. Sampai saja di bilik Ida menghempas diri di atas katil. Teman sebiliknya Haryani menggeleng-gelengkan kepala melihat sikap Ida yang cepat naik angin. Haryani cukup faham apabila Ida berkelakuan begitu. Mesti ada perkara yang dia tidak puas hati. Biasanya apabila bergaduh dengan Ihsan macam tulah perangai Ida. Haryani pun pelik dengan Ida. Hubungan mereka sekadar abang angkat. Tapi Ida buat Ihsan macam kekasih dia. Walhal satu sekolah tahu Ihsan kepunyaan Ruhul Ashiqin, si lembut bermata cantik. Aku benci! Aku benci! Jerit Ida. Ida gaduh dengan Ihsan lagi? Tanya Haryani sekadar ingin ambil berat. Ikutkan hati dia tak berminat hendak masuk campur hal orang. Kenapa dia tak faham perasaan Ida? Ida dah tunjukkan yang Ida sukakan dia sejak dari kecil lagi. Kalau dia tak sukakan Ida kenapa dia layan Ida macam kekasih? Ida meluahkan rasa di 6 / 15

7 hati pada Haryani teman sebiliknya yang Ida rasa begitu tinggi sifat sabar Haryani dengan perangai Ida yang tak menentu. Bukankah Ida dah tahu Kak Shiqin tu teman istimewa dia.jadi secara tak langsung Ida tahu yang dia tiada perasaan dengan Ida.Sekadar adik-abang angkat. Haryani pun pelik juga. Dulu sebelum Ihsan mencanai rindu bersama Shiqin mereka bermesra seada-adanya. Berjumpa setiap kelapangan. Berkepit ke sana sini. Belajar berdua di perpustakaan. Berlebih-lebihan lagak mereka. Bagaikan mereka keluar dari rahim ibu yang sama. Tup! Tup! Lain ceritanya. Haryani dengar cerita orang tentang hubungan istimewa Ketua Pelajar dan si mata cantik. Ruhul Ashiqin memang cantik pada mata Haryani. Biarpun dia tidak popular seperti senior lain, kadang kala terselit rasa kagum Haryani kepadanya. Dia seorang gadis yang lemah lembut. Bibir nipisnya tidak lekang melemparkan senyuman kepada sesiapa yang berselisih dengannya walaupun tidak dikenali. Perawakannya cukup sederhana. Tak pernah pula Haryani lihat Shiqin dengan gaya sombong. Belum pernah juga Haryani mendengar cerita kurang enak tentang Shiqin. Untuk pengetahuan kau, Ihsan tu abang sepupu aku. Keluarga kami merancang untuk menjodohkan aku dengan Ihsan selepas habis sekolah. Bagaimana kami nak bersatu kalau hati dia pada orang lain. Ida bercerita tentang hal sebenar. Tapi soal jodoh pilihan keluarga itu masih belum pasti. Ah, gasaklah. Haryani terkejut. Ini kali pertama Ida memberitahu yang mereka ada pertalian darah. Sedangkan sebelum ini apa saja cerita Ida mereka kongsi bersaman. Sabarlah Ida. Kita sekolah lagi. Tolak ketepi soal cinta. Lagipun tahun ini Ihsan nak ambil SPM. Tinggal sebulan lebih saja. Minggu depan peperiksaan akhir dah bermula. Kau harus beri tumpuan. Nasihat Haryani pada Ida dengan lembut. Aku sayangkan abang Ihsan. Sejak dari kecil kami kenal rapat. Dah lama aku menyimpan perasaan pada dia. Mana boleh aku luputkan rasa hati aku padanya. Terang Ida lagi. Saat ini dia tiada rasa segan silu pada Haryani. Yang pasti dada dia terasa lapang meluahkan perasaan di hati. 7 / 15

8 Kalau Ida sayangkan Ihsan beri peluang kepada dia untuk tumpukan sepenuh perhatian pada SPM. Ida mesti nak tengok dia berjaya dengan cemerlang. Ida pun nak dapat keputusan yang baguskan. Pujuk Haryani. Ida memeluk Haryani, sahabat karibnya yang sanggup berkongsi kisah pahit dan dukanya. Biarpun dia tahu perangai Ida yang berangin ini namun Haryani tetap melapangkan dada untuk melayani karenah Ida. Ida akui kadangkala sikapnya memualkan sesiapa saja. Tapi dia kagum dengan Haryani yang sanggup bertahan dengannya. Aku tengok kau resah saja. Tegur Laila pada Shiqin. Sambil itu Laila melipat telekung. Dia baru saja lepas solat Dhuha. Tengah buat Add Math. Biasalah pening kepala aku menghadap soalan Add Math ni. Shiqin membalas. Buah hati terror Add Math. Belajarlah dengan dia. Kalau dia sanggup ajar adik angkat dia tiap-tiap petang takkan kau yang dara pujaannya dia tak luangkan masa kut. Kata Laila. Shiqin memandang tajam pada Laila. Eh, salah ke aku cakap? Minggu depan dah SPM. Aku nak tumpukan sepenuh perhatian pada SPM. Ini penentu masa depan aku. Tak naklah aku fikir pasal dia. Menyakitkan hati adalah. Betul? Atau kau cemburu? Laila cuba menebak hati rakan sebiliknya sejak dari Tingkatan 4 lagi. 8 / 15

9 Siapa tak cemburu bila kekasih sendiri pergi layan orang lain lebih darinya. Kalau kau cemburu tak? Nada Shiqin mula berubah. Dia rasa sakit hati sangat bila berbicara tentang Ihsan. Cemburulah. Ringkas jawapan Laila. Tahu pun. Tapi dia tu pandai betul pujuk aku. Aku jeling dan buat tak layan bila nampak dia dan Ida. Terus dia berlari pada aku tunjuk muka rindu dia. Menyampah! Eh, mana satu yang betul kau ni? Tadi bunyi macam dah tak suka. Tiba-tiba suka balik. Hai, tak fahamlah aku pesona orang bercinta ni. Ujar Laila. Maklumlah dia pun belum punya kekasih jadi dia tak pasti pasang surut orang bercinta. Entahlah Laila. Sukar untuk aku jelaskan. Setiap kali aku minta kepastian dia beri segunung harapan pada aku. Budi bahasa dia cukup halus. Pandai pula jaga hati aku. Itu yang susah untuk aku buat pilihan. Fikirlah masak-masak. Kalau kau fikir cinta kau ni sekadar cinta monyet tak payah nak layan. Tapi kalau sebaliknya kau kena kuatkan semangat kau untuk lawan apa pun dugaan. Laila cuba memberikan nasihat. Nasihat yang dia pernah curi-curi dengar dari Kak Long ketika percintaan Kak Cik dilanda badai. Benar juga kata Laila. Pada Ihsan sudah dia katakan itu yang pertama dan terakhir. Dia tidak mahu berakhir sekadar di bangku sekolah. Bagi Shiqin perasaan ini tidak boleh dimainkan sesuka hati. Ini prinsipnya. Sebab itu, sewaktu Ihsan mula menaburkan benih-benih cintanya dia berfikir dengan sedalamnya. Dia mahu benih-benih cinta itu boleh bertunas, menjadi pucuk dan subur menguntumkan bunga-bunga cinta. Sentiasa disiram dan dibajai. Demikianlah Shiqin mengibaratkan dirinya dan Ihsan seperti bunga. Bermula dari Ihsan yang kononnya ingin bertukar-tukar buku rujukan dari Shiqin. Pelik juga. 9 / 15

10 Walhal ramai lagi boleh diajak. Tapi Shiqin menganggap itu satu perkembangan yang positif. Maksudnya boleh meningkatkan lagi prestasi pelajaran. Tidak lama kemudian bertukar-tukar burger, bertukar-tukar bunga, bertukar-tukar kad dan akhirnya bertukar-tukar hati. Semua itu manis bagi Shiqin. Begitu juga dengan Ihsan. Pahit pula apabila terkulat-kulat dia melihat buah hati dilayan mesra oleh adik angkat sendiri di atas bas. Sedangkan dia memerhati dari sudut belakang dengan perasaan yang kalau boleh diukur suhunya ibarat lelahar gunung berapi yang mengalir keluar. Bukan setakat itu saja. Jelik bercampur muak apabila melihat si adik mengelap peluh di dahi si abang sewaktu perlawanan bola keranjang. Luluh hati kecil Shiqin melihat perlakuan yang agak sumbang itu. Sedangkan dia yang menjadi pujaan tidak pernah memperlakukan perkara sedemikian. Hidup ini ada batasan agama. Sebagai Islam kita dikawal oleh agama yang menjadi pegangan supaya terhindar dari dosa dan noda. Itu juga adalah prinsip Shiqin. Ihsan nak jumpa Shiq petang ni. Pinta Ihsan yang berdiri di sebelahnya ketika dia sedang memulangkan buku perpustakaan di kaunter. Maaf Shiqin tak dapat nak tunaikan. Shiqin nak kemaskan barang. Petang ini juga kena balik rumah. Sekarang boleh tak? Ihsan pinta dengan bersungguh-sungguh. Aduh si gadis manis ini sedang jual mahal atau dia benar-benar marah padanya. Ihsan nak cakap apa lagi. Kita bukan macam dulu. Tolonglah Shiq. Itu bukan kemahuan Ihsan tapi bonda. Ihsan sendiri tak rela begitu berkahwin atas pilihan keluarga Terus terang Ihsan pada Shiqin. Dia tak mahu Shiqin tersalah anggap. 10 / 15

11 Lebih baik kita berpisah sekarang dari kita terluka di kemudian hari. Parutnya pun tak lama. Perjalanan hidup kita masih panjang. Banyak masa yang kita ada untuk sembuhkan lagi luka ini. Shiqin membalas seolah-olah cuba merawat luka sendiri. Percayalah pada Ihsan. Separuh dari diri Ihsan adalah diri Shiq. Ihsan tak rela berpisah dengan Shiq. Ikutlah kemahuan keluarga. Jangan hampakan mereka. Kita tak setaraf Ihsan. Kalau dari dulu lagi Ihsan berterus-terang kedudukan sebenar tentu awal-awal lagi Shiq tak terima Ihsan sebagai teman istimewa. Ihsan tak ada apa-apa perasaan pada Ida. Atas dasar tanggungjawab Ihsan layan dia macam adik sendiri. Ihsan pun tak sangka yang mak dan mak long buat keputusan macam ni. Cukuplah Ihsan. Lupakan segala kenangan yang kita ada. Belajarlah untuk melupakan Shiq. Shiq pergi dulu. Shiqin terus berlari meninggalkan Ihsan. Linangan air mata membasahi pipinya yang bersih itu. Dia tidak sanggup mengucapkan apa-apa lagi harapan kepada Ihsan. Cukuplah dia pedih dan terluka dengan hinaan dan cemuhan oleh bonda dan ibu saudara Ihsan. Pada saat dia bergelut dengan peperiksaan dugaan itu melanda. Mujur dia punya kekuatan diri melupakan episod malang itu. Namun bukan mudah untuk dia lupakan episod pedih yang merobek hatinya. Akan dia ingat sehingga ke akhirnya. Bagi Shiqin dia sudah memaafkan Ihsan. Namun dia tak berdaya melupakan sifat romantik Ihsan dengan berpuluh-puluh kad cinta dan berpucuk-pucuk surat harum mewangi yang sering sampai ke tangannya. Biarpun masa berlalu dia masih lagi menyimpan rapi pembungkus coklat yang berkeping-keping di dalam kotak kesayangannya. Mengapa? Kerana itu cinta pertamanya. Kenangan cinta pertamanya yang tidak bisa dia lupakan. Shiqin terpaksa berpura-pura melupakan Ihsan. Kasih dan sayangnya berbelah bahagi terhadap Ihsan. Hai, termenung jauh lagi. Apa nak jadi ni Shiq. Tegur Ayuni. 11 / 15

12 Shiqin tetap senyap walau disapa Ayuni. Eh, gambar siapa ni.tak pernah nampak pun. Kacaknya. Siapa ni Shiq? Ayuni bertanya ingin tahu. Tak pernah dia tahu rahsia Shiqin yang ini. Sepupu aku. Kau ada sepupu? Setahu aku kau mana ada sepupu. Mak kau kan anak tunggal. Mari sini aku tengok. Ayuni merampasnya dari tangan Shiqin. Janganlah Ayuni. Bagi balik pada aku. Rayu Shiqin. Silap besar dia tak terus simpan sebaik saja Ayuni masuk ke dalam bilik. Kau cerita dulu. Kalau tak aku edarkan kat majalah kolej. Ayuni member ugutan. Ayuni tolongla. Itu hak peribadi aku. Nak cerita ke nak kasi kat majalah kolej? Tanya Ayuni sambil tersenyum mengejuk. Suka dia mengenakan Shiqin yang sedang meminta belas. Ok. Aku cerita. Bak sini gambar tu dulu. Nah. Cerita cepat kat aku. 12 / 15

13 Dia ni cinta pertama aku di sekolah. Tapi tak kekal sebab.. Ayuni menyampuk. Biasalah cinta monyet, Dengarlah dulu. Aku tak nak ceritalah. Ok. Maaf ya. Dipendekkan cerita hubungan kami tak kekal sebab halangan keluarga. Dia ada adik angkat merangkap sepupu dan nak dijodohkan bersama. Itu saja? Ya. Tapi bagi aku itu bukan cinta monyet sebab kami serius. Dah takdir bukan jodoh kami berdua. Kenapa tiba-tiba saja kau teringat kat dia. Sebelum ni tak pun. Gambar ni pun aku tak pernah Nampak. Lelaki yang tolong ambilkan nota aku yang terjatuh pagi tadi seiras dengan dia. Sebelum ini aku tak pernah cerita kat sesiapa pun. Hal ini kawan sekolah saja yang tahu. Kau orang pertama selain kawan sekolah aku yang tahu. Kasihannya. Ah! Cerita lama. Tak perlu nak kasihan. 13 / 15

14 Tapi kenapa menangis sampai merah-merah mata? Mata aku masuk habuklah. Tipulah Shiqin. Aku dah 3 tahun sebilik dengan kau. Tak payah kelentonglah. Kau masih sayangkan dia. Betul tak Ikhlas aku katakan,aku masih lagi merindui dia. Tapi tak sampai tahap yang aku sayangkan dia lagi. Lepas kami graduasi dia ada hubungi aku. Aku saja tak layan. Aku tak marah pada sesiapa. Baik dia mahupun sepupunya. Malah dengan bonda dan ibu saudaranya pun aku tak marah. Lagipun perjalanan hidup ini masih panjang. Satu hari nanti aku akan dapat yang lebih baik biarpun aku tahu yang tak mungkin aku jumpa lelaki setanding dia. Jadi kau tak ikhlas dengan Taufiq? Bukan aku tak ikhlas. Kau kena faham yang ini cinta pertama walau pun cinta monyet. Ini pengalaman pertama aku. Susah nak lupa. Tapi tak beerti yang aku masih cintakan dia. Suatu hari aku menipu dia yang aku sudah ada pengganti. Dia menyerah dengan begitu mudah. Dia lemah. Kalau benar dia sayangkan aku dia akan cuba meraih cinta aku untuk kali kedua. Tapi dia tidak. Terus dia mendiamkan diri. Itu juga yang kau nak kan. Sekarang aku bahagia dengan hidup aku. Gembira bersama Taufiq. Kalau Ihsan kembali sekali lagi tidak sekali-kali aku menerimanya kerana aku yakin cinta aku pada Taufiq lebih teguh dan kukuh. Baguslah kalau kau macam tu. Kau tak mainkan perasaan orang. Aku doakan kau bahagia 14 / 15

15 dengan dia. Dah lah aku nak mandi ni. Badan pun tak selesa rasanya. Shiqin merenung ke luar jendela. Baginya apalah ada pada cinta sesama manusia sedangkan cinta kepada Allah yang lebih hakiki. 15 / 15

Web-based Assessment in Teaching and Learning Management System (e-atlms)

Web-based Assessment in Teaching and Learning Management System (e-atlms) Web-based Assessment in Teaching and Learning Management System (e-atlms) Hamsiah Mohd Dahalan & Raja Maznah Raja Hussain Department of Curriculum and Instructional Technology, University of Malaya, MALAYSIA

More information

TK Arah Market KULIAH 5 TK ARAH MARKET 22/4/2012

TK Arah Market KULIAH 5 TK ARAH MARKET 22/4/2012 TK Arah Market BISMILLAH DGN NAMA ALLAH SWT YG MAHA PENGASIH LG MAHA PENYAYANG. TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH SWT TUHAN SERU SEKELIAN ALAM. YG MAHA KUASA ATAS TIAP TIAP SESUATU. SELAWAT SERTA SALAM KPD NABI

More information

Page 1 of 1. Page 2 of 2 % &! " '! ( ' ( $) * +, - % -. !" # $

Page 1 of 1. Page 2 of 2 % &!  '! ( ' ( $) * +, - % -. ! # $ Argosoft Pos Server Panduan Page 1 of 1 Isi Mulai... 3 Menguasai... 5 Pilihan... 7 Menentukan catatan... 10 Menentukan Linkungan... 11 Linkungan betul... 12 Menentukan linkungan berganda... 13 Menambahkan

More information

1.1.1 Pergi ke mana-mana mesin ATM Maybank atau Mayban Finance

1.1.1 Pergi ke mana-mana mesin ATM Maybank atau Mayban Finance PANDUAN MENGGUNA SISTEM PUNGUTAN AGENSI LUAR (SPAL) 1. MAYBANK BERHAD INTERNET 1.1 Mendaftar di dalam Maybank2u.com 1.1.1 Pergi ke mana-mana mesin ATM Maybank atau Mayban Finance 1.1.2 Pilih Maybank2u

More information

Mari tgk macam mana nak analisa CS..

Mari tgk macam mana nak analisa CS.. Mari tgk macam mana nak analisa CS.. 1. untuk kotak biru yang pertama..ini adalah bull CS...key point kita..selagi tiada cs yang mampu break candle ni..uptrend still intact...lepas tu ada 2 cs bear kecik..sure

More information

Panduan Lengkap Buat Duit Dengan Handphone

Panduan Lengkap Buat Duit Dengan Handphone Panduan Lengkap Buat Duit Dengan Handphone Financial Freedom Mohd Nazri Ab Rahim 011-35396115 IDP : 588266 kerjadarirumahla.blogspot.com ISI KANDUNGAN TAJUK M/S E-MAIL #1 (Salam pengenalan) 2 E-MAIL #2

More information

Program Peralihan Pembantu Makmal (PPPM) WFST1113 ASAS KERJA LAPANGAN KOMPAS, TRIGONOMETRI & MEMBUAT RINTISAN KOMPAS

Program Peralihan Pembantu Makmal (PPPM) WFST1113 ASAS KERJA LAPANGAN KOMPAS, TRIGONOMETRI & MEMBUAT RINTISAN KOMPAS Program Peralihan Pembantu Makmal (PPPM) WFST ASAS KERJA LAPANGAN KOMPAS, TRIGONOMETRI & MEMBUAT RINTISAN KOMPAS KOMPAS Kompas mempunyai ciri-ciri berikut; - Arah perjalanan (Direction of travel Arrow.

More information

KUOK FOUNDATION BERHAD

KUOK FOUNDATION BERHAD KUOK FOUNDATION BERHAD (9641-T) Letter Box No. 110, 16th Floor UBN Tower, 10 Jalan P Ramlee, 50250 Kuala Lumpur Tel: 03-2711 8428 E-mail: general@kuokfoundation.com Website: www.kuokfoundation.com Borang

More information

Jom kita pelajari term2 atau istilah2 yang akan selalu di gunakan pada TEKNIK CSR100

Jom kita pelajari term2 atau istilah2 yang akan selalu di gunakan pada TEKNIK CSR100 TEKNIK CSR100 Apa itu TEKNIK CSR100? Teknik CSR100 bermaksud Teknik "Classical Support n Resistance" dengan Target Profit sekurang2nya 100pips (insyaallah). Teknik ini based sepenuhnya pada konsep "Support

More information

Kalkulus Fungsi Dua Peubah atau Lebih

Kalkulus Fungsi Dua Peubah atau Lebih Kalkulus Fungsi Dua Peubah atau Lebih Warsoma Djohan Prodi Matematika, FMIPA - ITB March 6, 00 Kalkulus / MA-ITB / W.D. / 00 (ITB) Kalkulus Fungsi Dua Peubah atau Lebih March 6, 00 / 9 Fungsi Dua Peubah

More information

A STUDY ON MOTIVATION TO START UP A BUSINESS AMONG CHINESE ENTREPRENEURS

A STUDY ON MOTIVATION TO START UP A BUSINESS AMONG CHINESE ENTREPRENEURS A STUDY ON MOTIVATION TO START UP A BUSINESS AMONG CHINESE ENTREPRENEURS A master project submitted to the Graduate School in partial fulfillment of the requirements for the degree Master of Business Administration,

More information

LIGHTNING AS A NEW RENEWABLE ENERGY SOURCE SARAVANA KUMAR A/L ARPUTHASAMY UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

LIGHTNING AS A NEW RENEWABLE ENERGY SOURCE SARAVANA KUMAR A/L ARPUTHASAMY UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA LIGHTNING AS A NEW RENEWABLE ENERGY SOURCE SARAVANA KUMAR A/L ARPUTHASAMY UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA LIGHTNING AS A NEW RENEWABLE ENERGY SOURCE SARAVANA KUMAR A/L ARPUTHASAMY A project report submitted

More information

MENGAPA PENYEMBAHAN YANG TERUTAMA

MENGAPA PENYEMBAHAN YANG TERUTAMA MENGAPA PENYEMBAHAN YANG TERUTAMA Selamat datang. Terima kasih kerana memuat turun Nota Penceramah bagi Kursus Pusat Penyembahan. Untuk sesi pertama ini, kami telah menggariskan struktur dan perkara penting

More information

Disusun atur semula oleh Rokiah Abdul Hamid www.ummimamabiz.com

Disusun atur semula oleh Rokiah Abdul Hamid www.ummimamabiz.com Disusun atur semula oleh Rokiah Abdul Hamid www.ummimamabiz.com KISAH 1: Puan Lyana Saya nak kongsi kisah seorang yg hebat.. Beliau dah setahun++ dlm shaklee.. dari main2 kepada serius..dari distributor

More information

OCBC GREAT EASTERN CO-BRAND CARD FREQUENTLY ASKED QUESTIONS (FAQ) REBATE FEATURES, INTEREST FREE AUTO INSTALMENT PAYMENT PLAN (AUTO-IPP) AND BENEFITS

OCBC GREAT EASTERN CO-BRAND CARD FREQUENTLY ASKED QUESTIONS (FAQ) REBATE FEATURES, INTEREST FREE AUTO INSTALMENT PAYMENT PLAN (AUTO-IPP) AND BENEFITS OCBC GREAT EASTERN CO-BRAND CARD FREQUENTLY ASKED QUESTIONS (FAQ) REBATE FEATURES, INTEREST FREE AUTO INSTALMENT PAYMENT PLAN (AUTO-IPP) AND BENEFITS 1. What benefits can I get when I use the OCBC Great

More information

Panduan Program Power Led

Panduan Program Power Led Panduan Program Power Led 1.Pertama-tama install Software power led seperti menginstal software lainnya 2. Jika instal sudah selesai maka tampilan akan seperti ini. Jika kontroler Tipe Serial USB to Serial

More information

SPAM FILTERING USING BAYESIAN TECHNIQUE BASED ON INDEPENDENT FEATURE SELECTION MASURAH BINTI MOHAMAD

SPAM FILTERING USING BAYESIAN TECHNIQUE BASED ON INDEPENDENT FEATURE SELECTION MASURAH BINTI MOHAMAD SPAM FILTERING USING BAYESIAN TECHNIQUE BASED ON INDEPENDENT FEATURE SELECTION MASURAH BINTI MOHAMAD A project report submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the degree of

More information

TEKNOLOGI VIDEO DIGITAL PENGENALAN KEPADA VIDEO ANALOG

TEKNOLOGI VIDEO DIGITAL PENGENALAN KEPADA VIDEO ANALOG TEKNOLOGI VIDEO DIGITAL PENGENALAN KEPADA VIDEO ANALOG Jabatan Multimedia Pendidikan Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia VIDEO ANALOG & VIDEO DIGITAL Video Analog merujuk kepada hasil dari

More information

Customer Service Charter

Customer Service Charter Customer Service Charter Introduction This Customer Service Charter sets out our commitment to deliver the highest standard of customer service. It outlines the types of services we will endeavour to provide

More information

NAMA:... Tingkatan :... BAHAGIAN PENGURUSAN SEKOLAH BERASRAMA PENUH DAN SEKOLAH KECEMERLANGAN KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA

NAMA:... Tingkatan :... BAHAGIAN PENGURUSAN SEKOLAH BERASRAMA PENUH DAN SEKOLAH KECEMERLANGAN KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA SULIT 4531/3 NAMA:... Tingkatan :... 4531/3 Fizik Kertas 3 Ogos 2012 1 ½ jam BAHAGIAN PENGURUSAN SEKOLAH BERASRAMA PENUH DAN SEKOLAH KECEMERLANGAN KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

More information

KRITERIA BORANG NYATA CUKAI PENDAPATAN (BNCP) TIDAK LENGKAP CRITERIA ON INCOMPLETE INCOME TAX RETURN FORM (ITRF) PEMBERITAHUAN

KRITERIA BORANG NYATA CUKAI PENDAPATAN (BNCP) TIDAK LENGKAP CRITERIA ON INCOMPLETE INCOME TAX RETURN FORM (ITRF) PEMBERITAHUAN KRITERIA BORANG NYATA CUKAI PENDAPATAN (BNCP) TIDAK LENGKAP CRITERIA ON INCOMPLETE INCOME TAX RETURN FORM (ITRF) PEMBERITAHUAN (Pin. 1/2014) MULAI 1 JANUARI 2012, BNCP YANG TIDAK LENGKAP AKAN DIPULANGKAN

More information

Maybank One Personal Saver and Flexi Saver Plan

Maybank One Personal Saver and Flexi Saver Plan Maybank One Personal Saver and Flexi Saver Plan Terms and Conditions Personal Saver 1. Personal Saver is a savings account that allows customers to have a maximum of 3 sub accounts also known as Flexi

More information

ebook cover designed by www.cheapestcovers.com

ebook cover designed by www.cheapestcovers.com ebook cover designed by www.cheapestcovers.com 1 Disclaimer This ebook was written Hafiz Latib a.k.a Bitol. You are forbidden to modify or reproduce any information within this ebook for your personal

More information

Note on the Application Form for the JICA Training and Dialogue Program

Note on the Application Form for the JICA Training and Dialogue Program INDONESIA Ver. Oct 2014 Note on the Application Form for the JICA Training and Dialogue Program Dear Candidates in Indonesia, ENGLISH (1) For Medical History and Language Proficiency, please fill in the

More information

PENCAPAIAN HOSPITAL PERFORMANCE INDICATOR FOR ACCOUNTABILITY (HPIA) No Indikator Standard Julai - Disember 2015

PENCAPAIAN HOSPITAL PERFORMANCE INDICATOR FOR ACCOUNTABILITY (HPIA) No Indikator Standard Julai - Disember 2015 PENCAPAIAN HOSPITAL PERFORMANCE INDICATOR FOR ACCOUNTABILITY (HPIA) No Indikator Standard Performance Julai - Disember 2015 Catatan INTERNAL BUSINESS PROCESS 1 ST elevation myocardial infarction (STEMI)

More information

Terms & Conditions (Balance Transfer Programme)

Terms & Conditions (Balance Transfer Programme) Terms & Conditions (Balance Transfer Programme) 1. Balance Transfer ( BT ) is offered by OCBC Bank (Malaysia) Berhad ( OCBC Bank ) to eligible customers who hold one or more currently valid credit cards

More information

Student Application Form

Student Application Form Please check the relevant boxes. Undergraduate Malaysian Postgraduate International Student name: Student Application Form Instructions: 1. Please fill out this form in pen or apply online at www.monash.edu.my/advancement/future/index.html

More information

PROGRAM SARJANA MUDA PENGAJIAN SEPARUH MASA PENGAMBILAN FEBRUARI 2016

PROGRAM SARJANA MUDA PENGAJIAN SEPARUH MASA PENGAMBILAN FEBRUARI 2016 PROGRAM SARJANA MUDA PENGAJIAN SEPARUH MASA PENGAMBILAN FEBRUARI 2016 Permohonan dibuka : 1 November 31 Disember 2015 Penghantaran dokumen sokongan : 1 November 2015 5 Januari 2016 Permohonan secara atas

More information

TAHAP KOLESTEROL HDL DALAM KALANGAN PELAJAR OBES DI SEKOLAH MENENGAH

TAHAP KOLESTEROL HDL DALAM KALANGAN PELAJAR OBES DI SEKOLAH MENENGAH TAHAP KOLESTEROL HDL DALAM KALANGAN PELAJAR OBES DI SEKOLAH MENENGAH Syed Kamaruzaman Syed Ali, Prof. Madya Dr. Rosnah Ismail, Dr. Raji Subramaniam Universiti Malaya Abstract This research was done to

More information

Dear Soon to be ETA, Congratulations you re coming to Indonesia!

Dear Soon to be ETA, Congratulations you re coming to Indonesia! Dear Soon to be ETA, Congratulations you re coming to Indonesia! When you applied to this program, you were not required to have any previous knowledge of the Indonesian language. Indeed, this may have

More information

PRODUCTIVITY IMPROVEMENT VIA SIMULATION METHOD (MANUFACTURING INDUSTRY) HASBULLAH BIN MAT ISA

PRODUCTIVITY IMPROVEMENT VIA SIMULATION METHOD (MANUFACTURING INDUSTRY) HASBULLAH BIN MAT ISA PRODUCTIVITY IMPROVEMENT VIA SIMULATION METHOD (MANUFACTURING INDUSTRY) HASBULLAH BIN MAT ISA Thesis submitted in fulfillment of the requirements for the award of the degree of Bachelor of Mechanical Engineering

More information

IMPROVING SERVICE REUSABILITY USING ENTERPRISE SERVICE BUS AND BUSINESS PROCESS EXECUTION LANGUAGE AKO ABUBAKR JAAFAR

IMPROVING SERVICE REUSABILITY USING ENTERPRISE SERVICE BUS AND BUSINESS PROCESS EXECUTION LANGUAGE AKO ABUBAKR JAAFAR IMPROVING SERVICE REUSABILITY USING ENTERPRISE SERVICE BUS AND BUSINESS PROCESS EXECUTION LANGUAGE AKO ABUBAKR JAAFAR A project report submitted in partial fulfillment of the requirements for the award

More information

SUMBANGAN SIKAP TERHADAP PENCAPAIAN PELAJAR DALAM MATA PELAJARAN MATEMATIK: SEJAUHMANAKAH HUBUNGAN INI RELEVAN?

SUMBANGAN SIKAP TERHADAP PENCAPAIAN PELAJAR DALAM MATA PELAJARAN MATEMATIK: SEJAUHMANAKAH HUBUNGAN INI RELEVAN? SUMBANGAN SIKAP TERHADAP PENCAPAIAN PELAJAR DALAM MATA PELAJARAN MATEMATIK: SEJAUHMANAKAH HUBUNGAN INI RELEVAN? Azizi Hj. Yahaya Jamaluddin Ramli Yusof Boon Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia

More information

Student Application Form

Student Application Form Please check P the relevant boxes. Undergraduate Malaysian Postgraduate International Student name: Student Application Form Instructions: 1. Please fill out this form in pen or apply online at http://www.monash.edu.my/study/apply/application-form/online-application

More information

Asia Pacific Journal of Educators and Education, Vol. 25, 33 51, 2010

Asia Pacific Journal of Educators and Education, Vol. 25, 33 51, 2010 Asia Pacific Journal of Educators and Education, Vol. 25, 33 51, 2010 HUBUNGAN DI ANTARA ORIENTASI PEMBELAJARAN MATEMATIK (OPM) DENGAN PENCAPAIAN MATEMATIK (THE RELATIONSHIP BETWEEN STUDY ORIENTATION IN

More information

PENGURUSAN BILIK DARJAH Mohd Hasani Dali Universiti Utara Malaysia, Kedah & Mohamad Johdi Salleh International Islamic University Malaysia

PENGURUSAN BILIK DARJAH Mohd Hasani Dali Universiti Utara Malaysia, Kedah & Mohamad Johdi Salleh International Islamic University Malaysia PENGURUSAN BILIK DARJAH Mohd Hasani Dali Universiti Utara Malaysia, Kedah & Mohamad Johdi Salleh International Islamic University Malaysia Pendahuluan Bilik darjah merupakan medan perjuangan utama seorang

More information

Fuel Happier with PB Petron Visa Gold Credit Card Acquisition and Usage Campaign. Terms and Conditions

Fuel Happier with PB Petron Visa Gold Credit Card Acquisition and Usage Campaign. Terms and Conditions Fuel Happier with PB Petron Visa Gold Credit Card Acquisition and Usage Campaign Campaign Period Terms and Conditions 1. The campaign is valid from 1 October 2015 till 31 December 2015 (the Campaign Period

More information

Universiti Kuala Lumpur Kampus Kota MALAYSIAN INSTITUTE OF INFORMATION TECHNOLOGY 1016, Jalan Sultan Ismail 50250 Kuala Lumpur

Universiti Kuala Lumpur Kampus Kota MALAYSIAN INSTITUTE OF INFORMATION TECHNOLOGY 1016, Jalan Sultan Ismail 50250 Kuala Lumpur SYARAT KELAYAKAN MINIMA PROGRAM BACHELOR Universiti Kuala Lumpur Kampus Kota MALAYSIAN INSTITUTE OF INFORMATION TECHNOLOGY 1016, Jalan Sultan Ismail 50250 Kuala Lumpur Nota: i) Syarat kelayakan ini ada

More information

GARIS PANDUAN PENGENDALIAN DIVIDEN SATU PERINGKAT DALAM LEBIHAN AKTUARI YANG DIPINDAHKAN KEPADA DANA PEMEGANG SAHAM

GARIS PANDUAN PENGENDALIAN DIVIDEN SATU PERINGKAT DALAM LEBIHAN AKTUARI YANG DIPINDAHKAN KEPADA DANA PEMEGANG SAHAM LHDN.01/35/(S)/42/51/84 GARIS PANDUAN PENGENDALIAN DIVIDEN SATU PERINGKAT DALAM LEBIHAN AKTUARI YANG DIPINDAHKAN KEPADA DANA PEMEGANG SAHAM 1. PENDAHULUAN 1.1 Lebihan Aktuari adalah lebihan baki pada akhir

More information

ii) 9 months Plan - Interest Rate at 0.75% per month The minimum transfer amount is RM1,000 and maximum is subject to Cardmember

ii) 9 months Plan - Interest Rate at 0.75% per month The minimum transfer amount is RM1,000 and maximum is subject to Cardmember BALANCE TRANSFER - TERMS & CONDITIONS 1. Holders of Maybank Credit Card Card(s) ( Cardmember ) may apply to transfer outstanding balances including principal, accrued profit, profit and other charges as

More information

TRANSFORMATIONAL PROJECT MANAGER: AN ENABLER OF AN ENTERPRISE RESOURCE PLANNING (ERP) IMPLEMENTATION SUCCESS JOHN ONYEKACHI OKUGO

TRANSFORMATIONAL PROJECT MANAGER: AN ENABLER OF AN ENTERPRISE RESOURCE PLANNING (ERP) IMPLEMENTATION SUCCESS JOHN ONYEKACHI OKUGO i TRANSFORMATIONAL PROJECT MANAGER: AN ENABLER OF AN ENTERPRISE RESOURCE PLANNING (ERP) IMPLEMENTATION SUCCESS JOHN ONYEKACHI OKUGO A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for

More information

Warna 4: Mana Hilangnya Bahasa Halus dalam Budaya Lisan Masyarakat Melayu?

Warna 4: Mana Hilangnya Bahasa Halus dalam Budaya Lisan Masyarakat Melayu? Sewaktu kecil, saya sering diajar menggunakan bahasa yang berbeza dengan kehendak hati sebenarnya. Keadaan ini sangat ketara apabila saya ke rumah nenek di sebelah abah yang sangat menjaga etika sopan

More information

(c) the offer is not applicable to kids below 12 years ticket at TGV and Children ticket at GSC;

(c) the offer is not applicable to kids below 12 years ticket at TGV and Children ticket at GSC; 1-FOR-1 FRIDAY MOVIE PRIVILEGES AT MAJOR CINEMAS Terms and Conditions 1. Subject to these terms and conditions, on Fridays with effect from 22 nd July 2013 and until further notice, the principal and supplementary

More information

Menurut Harry K. Wong (1998) kebanyakan masalah tingkah laku disebabkan oleh guru sendiri.

Menurut Harry K. Wong (1998) kebanyakan masalah tingkah laku disebabkan oleh guru sendiri. CONTOH REFLEKSI BAGI JURNAL PRAKTIKUM INSITITUT PERGURUAN PERLIS, PERLIS PERKARA REFLEKSI SOALAN SOALAN PANDUAN MASALAH Saya mengajar di kelas 5 Bestari, Sekolah Kebangsaan Laka Selatan, Kedah. Apabila

More information

Katakunci : kefahaman murid, konsep jirim

Katakunci : kefahaman murid, konsep jirim Kefahaman Murid Sekolah Rendah Terhadap Konsep Jirim Mohammad Yusof Bin Haji Arshad & Teoh Chin Keong Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Abstrak : Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti

More information

K-BASED HELPDESK SYSTEM SISTEM MEJA BANTUAN BERASASKAN PENGETAHUAN

K-BASED HELPDESK SYSTEM SISTEM MEJA BANTUAN BERASASKAN PENGETAHUAN K-BASED HELPDESK SYSTEM SISTEM MEJA BANTUAN BERASASKAN PENGETAHUAN Authors Mohamad Safuan Bin Sulaiman, Abdul Muin Abdul Rahman, Norzalina Bt. Nasirudin, Khairiel Adyani B. Abd. Ghani Address Malaysian

More information

KESAN PENGGUNAAN BAHAN BANTU MENGAJAR VISUAL DALAM PENGAJARAN SUBJEK SAINS TAHUN TIGA. Oleh. Christopher Lu Wei Wang Chrislww2682@gmail.

KESAN PENGGUNAAN BAHAN BANTU MENGAJAR VISUAL DALAM PENGAJARAN SUBJEK SAINS TAHUN TIGA. Oleh. Christopher Lu Wei Wang Chrislww2682@gmail. , ms.87-101 KESAN PENGGUNAAN BAHAN BANTU MENGAJAR VISUAL DALAM PENGAJARAN SUBJEK SAINS TAHUN TIGA Oleh Christopher Lu Wei Wang Chrislww2682@gmail.com ABSTRAK Kajian penyelidikan ini dijalankan untuk meningkatkan

More information

PEMBERIAN WANG TUNAI SEBAGAI GANTIAN BAGI CUTI REHAT YANG TIDAK DAPAT DIHABISKAN OLEH PEGAWAI LANTIKAN SECARA KONTRAK (CONTRACT OF SERVICE)

PEMBERIAN WANG TUNAI SEBAGAI GANTIAN BAGI CUTI REHAT YANG TIDAK DAPAT DIHABISKAN OLEH PEGAWAI LANTIKAN SECARA KONTRAK (CONTRACT OF SERVICE) JPA 43/7 Klt.7 (85) No. Siri : KERAJAAN MALAYSIA SURAT PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 17 TAHUN 2008 PEMBERIAN WANG TUNAI SEBAGAI GANTIAN BAGI CUTI REHAT YANG TIDAK DAPAT DIHABISKAN OLEH PEGAWAI LANTIKAN

More information

LEMBAGA HASIL DALAM NEGERI MALAYSIA

LEMBAGA HASIL DALAM NEGERI MALAYSIA SOALAN LAZIM CP204 LEMBAGA HASIL DALAM NEGERI MALAYSIA S1 : Anggaran yang telah dibuat oleh syarikat adalah RM100,000 bagi Tahun Taksiran 2001. Apabila syarikat mengemukakan Borang C, cukai yang disifatkan

More information

TOPIK 1 Konsep Pengukuran dan Skala Pengukuran

TOPIK 1 Konsep Pengukuran dan Skala Pengukuran HBEF3203 Pengukuran dan Penilaian dalam Pendidikan TOPIK 1 Konsep Pengukuran dan Skala Pengukuran Azman Fadzil Galton dan Binet membuat kajian mengukur kebolehan individu. Bermula dengan kajian tersebut,

More information

Transaction Processing, Functional Applications & anton@ukdw.ac.id

Transaction Processing, Functional Applications & anton@ukdw.ac.id Transaction Processing, Functional Applications & Integration anton@ukdw.ac.id Alternatif Pengganti Tgl 19 nov jam 10.30 (Sabtu) Tgl 3 des jam 10.30 (Sabtu) Tgl 5 des jam 10.30 (Senin) Functional Areas

More information

Katakunci : tahap stress, tahap kepuasan kerja, pensyarah UTM

Katakunci : tahap stress, tahap kepuasan kerja, pensyarah UTM Tahap Stres Dan Tahap Kepuasan Kerja Dalam Kalangan Pensyarah Universiti Teknologi Malaysia Azlina Binti Mohd. Kosnin & Shiqah Binti Jantan Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Abstrak : Kajian

More information

FAKTOR, KESAN DAN STRATEGI MENANGANI PERMASALAHAN KURANG TUMPUAN PELAJAR SEKOLAH MENENGAH DI DALAM KELAS: SUATU KAJIAN KUALITATIF

FAKTOR, KESAN DAN STRATEGI MENANGANI PERMASALAHAN KURANG TUMPUAN PELAJAR SEKOLAH MENENGAH DI DALAM KELAS: SUATU KAJIAN KUALITATIF FAKTOR, KESAN DAN STRATEGI MENANGANI PERMASALAHAN KURANG TUMPUAN PELAJAR SEKOLAH MENENGAH DI DALAM KELAS: SUATU KAJIAN KUALITATIF Mohammad Aziz Shah Bin Mohamed Arip Fauziah Binti Mohd Sa ad Norhidayah

More information

SPA BEAUTY MANAGEMENT SYSTEM NAJIHAH BINTI RUSSLI

SPA BEAUTY MANAGEMENT SYSTEM NAJIHAH BINTI RUSSLI SPA BEAUTY MANAGEMENT SYSTEM NAJIHAH BINTI RUSSLI This report is submitted in partial fulfillment of the requirements for the Bachelor of Computer Science (Database Management) FACULTY OF INFORMATION AND

More information

LATIH TUBI BACAAN DALAM MEMBANTU MURID PEMULIHAN MENGUASAI KEMAHIRAN HURUF VOKAL AWALAN. Oleh

LATIH TUBI BACAAN DALAM MEMBANTU MURID PEMULIHAN MENGUASAI KEMAHIRAN HURUF VOKAL AWALAN. Oleh LATIH TUBI BACAAN DALAM MEMBANTU MURID PEMULIHAN MENGUASAI KEMAHIRAN HURUF VOKAL AWALAN Oleh Dayang Norhafizah Bt Abang Shamat dayangnorhafizah@gmail.com ABSTRAK Kajian ini dijalankan untuk melihat sejauh

More information

PROSES PENYELESAIAN MASALAH. Azlinda Azman, Ph.D Noriah Mohamed, Ph.D. Penyelesaian masalah merupakan matlamat utama dalam satu-satu proses

PROSES PENYELESAIAN MASALAH. Azlinda Azman, Ph.D Noriah Mohamed, Ph.D. Penyelesaian masalah merupakan matlamat utama dalam satu-satu proses PROSES PENYELESAIAN MASALAH Azlinda Azman, Ph.D Noriah Mohamed, Ph.D Pengenalan Penyelesaian masalah merupakan matlamat utama dalam satu-satu proses pertolongan. Namum matlamat ke arah penyelesaian masalah

More information

Katakunci : matematik, Microsoft Excel, SPSS Version 9.0. Pengenalan

Katakunci : matematik, Microsoft Excel, SPSS Version 9.0. Pengenalan Keberkesanan Kaedah Konstruktivisme Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik Zainal Abidin Bin Zainuddin & Afrinaleni Binti Suardi Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Abstrak : Kajian

More information

JuKu: Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik - Januari 2014, Bil. 2 Isu 1

JuKu: Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik - Januari 2014, Bil. 2 Isu 1 HUBUNGAN ANTARA SIKAP, MINAT, PENGAJARAN GURU DAN PENGARUH RAKAN SEBAYA TERHADAP PENCAPAIAN MATEMATIK TAMBAHAN TINGKATAN 4 Noor Erma Binti Abu * noorerma@siswa.um.edu.my Leong Kwan Eu * rkleong@um.edu.my

More information

360 DEGREE FEEDBACK MODEL: AN ALTERNATIVE FOR EXECUTING A BETTER PERFORMANCE APPRAISAL SYSTEM

360 DEGREE FEEDBACK MODEL: AN ALTERNATIVE FOR EXECUTING A BETTER PERFORMANCE APPRAISAL SYSTEM 360 DEGREE FEEDBACK MODEL: AN ALTERNATIVE FOR EXECUTING A BETTER PERFORMANCE APPRAISAL SYSTEM Dwi Irawati Universitas Muhammadiyah Purworejo e-mail: irasoepardjo@yahoo.com Abstrak Penilaian kinerja (performance

More information

INTEGRATING CONSUMER TRUST IN BUILDING AN E-COMMERCE WEBSITE NUR ZAILAN BIN OTHMAN

INTEGRATING CONSUMER TRUST IN BUILDING AN E-COMMERCE WEBSITE NUR ZAILAN BIN OTHMAN i INTEGRATING CONSUMER TRUST IN BUILDING AN E-COMMERCE WEBSITE NUR ZAILAN BIN OTHMAN A project report submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the degree of Master of Science

More information

PERATURAN-PERATURAN LEMBAGA PEMBANGUNAN INDUSTRI PEMBINAAN MALAYSIA (PENYAMPAIAN NOTIS) 2015

PERATURAN-PERATURAN LEMBAGA PEMBANGUNAN INDUSTRI PEMBINAAN MALAYSIA (PENYAMPAIAN NOTIS) 2015 WARTA KERAJAAN PERSEKUTUAN 29 Mei 2015 29 May 2015 P.U. (A) 102 FEDERAL GOVERNMENT GAZETTE PERATURAN-PERATURAN LEMBAGA PEMBANGUNAN INDUSTRI PEMBINAAN MALAYSIA (PENYAMPAIAN NOTIS) 2015 LEMBAGA PEMBANGUNAN

More information

Masalah Salah Laku Agresif Di Kalangan Pelajar Sekolah Rendah Dan Hubungannya Dengan Gaya Keibubapaan

Masalah Salah Laku Agresif Di Kalangan Pelajar Sekolah Rendah Dan Hubungannya Dengan Gaya Keibubapaan J Journal of Education Psychology & Counseling, volume 1 Mac 2011, Pages 77-93 / ISSN: 2231-735X Masalah Salah Laku Agresif Di Kalangan Pelajar Sekolah Rendah Dan Hubungannya Dengan Gaya Keibubapaan 1

More information

FACTORS INFLUENCING GENDER GAP IN HIGHER EDUCATION OF MALAYSIA: A UNIVERSITY OF MALAYA SAMPLE

FACTORS INFLUENCING GENDER GAP IN HIGHER EDUCATION OF MALAYSIA: A UNIVERSITY OF MALAYA SAMPLE FACTORS INFLUENCING GENDER GAP IN HIGHER EDUCATION OF MALAYSIA: A UNIVERSITY OF MALAYA SAMPLE Latifah Ismail Faculty of Education, University of Malaya, 50603 Kuala Lumpur Abstract: latifahismail@yahoo.co.uk

More information

Pengajaran Kemahiran Berfikir Aras Tinggi: Kesediaan Guru Mengendalikan Proses Pengajaran Pembelajaran

Pengajaran Kemahiran Berfikir Aras Tinggi: Kesediaan Guru Mengendalikan Proses Pengajaran Pembelajaran Pengajaran Kemahiran Berfikir Aras Tinggi: Kesediaan Guru Mengendalikan Proses Pengajaran Pembelajaran Oleh: N.S.Rajendran Ph. D. (Michigan State) Fakulti Sains Kognitif Dan Pembangunan Manusia Universiti

More information

ZERO-INTEREST INSTALMENT PLAN. 1) This programme valid for PB Credit cards issued by Public Bank.

ZERO-INTEREST INSTALMENT PLAN. 1) This programme valid for PB Credit cards issued by Public Bank. ZERO-INTEREST INSTALMENT PLAN 1) This programme valid for PB Credit cards issued by Public Bank. 2) The Cardmember shall be bound by Public Bank s Terms and Conditions governing the use and operation of

More information

Chapter 17 COMPLETION. 1. Receipt of notice from Contractor. 2. Final Inspection. PT

Chapter 17 COMPLETION. 1. Receipt of notice from Contractor. 2. Final Inspection. PT Flowchart Description Action By Reference 1 1. Receipt of notice from Contractor - 2 2. Final Inspection. PT 3 Yes No 3. Works (or Section) is practically completed for all purposes of the Contract? -

More information

Pendidikan Alam Sekitar di Sekolah: Komitmen Guru

Pendidikan Alam Sekitar di Sekolah: Komitmen Guru Pendidikan Lestari DP. Jilid 7, Bil. 2/2007 Pendidikan Alam Sekitar di Sekolah: Komitmen Guru 74 Mohammad Zohir Ahmad zohir@usm.my Nordin Abdul Razak norazak@usm.my Pendahuluan Pendidikan telah diterima

More information

Komunikasi Interpersonal Dalam Pengajaran Di Kalangan Guru-Guru Teknikal Sekolah Menengah Teknik Di Negeri Melaka

Komunikasi Interpersonal Dalam Pengajaran Di Kalangan Guru-Guru Teknikal Sekolah Menengah Teknik Di Negeri Melaka Persidangan Pembangunan Pelajar Peringkat Kebangsaan 2008 Universiti Teknologi Malaysia, 22-23Oktober 2008 Interpersonal Dalam Pengajaran Di Kalangan Guru-Guru Teknikal Sekolah Menengah Teknik Di Negeri

More information

Katakunci : kadar denyutan jantung, tahap dehidrasi, atlet larian jarak dekat

Katakunci : kadar denyutan jantung, tahap dehidrasi, atlet larian jarak dekat Perkaitan Di Antara Kadar Denyutan Jantung Dan Tahap Dehidrasi Di Kalangan Atlet Larian Jarak Dekat Asha Hasnimy Bt. Mohd Hashim & Rahmah Binti Abd. Rahman@Hassan Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi

More information

BIOMECHANICS AND MEASUREMENT ON ARCHERY ATHLETE: BALANCING BODY POSTURE

BIOMECHANICS AND MEASUREMENT ON ARCHERY ATHLETE: BALANCING BODY POSTURE BIOMECHANICS AND MEASUREMENT ON ARCHERY ATHLETE: BALANCING BODY POSTURE by AHMAD TAUFIQ BIN AYUB Thesis is submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of degree of Bachelor of Mechanical

More information

History. COBIT Control Objectives for IT Related Technology

History. COBIT Control Objectives for IT Related Technology COBIT Control Objectives for IT Related Technology Arrianto Mukti Wibowo, M.Sc., CISA IT Governance Lab Faculty of Computer Science University of Indonesia 1 History Ditrigger oleh Committee of Sponsoring

More information

MEDIA DAN KONSTRUK SOSIAL : IMPLIKASI TERHADAP ISU SOSIAL REMAJA. Samsudin A Rahim

MEDIA DAN KONSTRUK SOSIAL : IMPLIKASI TERHADAP ISU SOSIAL REMAJA. Samsudin A Rahim MEDIA DAN KONSTRUK SOSIAL : IMPLIKASI TERHADAP ISU SOSIAL REMAJA Samsudin A Rahim Pengenalan Kegawatan moral atau moral panic wujud dalam masyarakat Malaysia hari ini dengan pendedahan isu dan masalah

More information

Terms & Conditions Cash Rebate MasterCard

Terms & Conditions Cash Rebate MasterCard TERMS & CONDITIONS RELATING TO REBATE AND BENEFITS AVAILABLE UNDER THE CIMB CASH REBATE MASTERCARD CREDIT CARD 1. The cash rebates ( Cash Rebate ) available under the CIMB Cash Rebate MasterCard Credit

More information

JOB AGENT MANAGEMENT SYSTEM LU CHUN LING. A thesis submitted in partial fulfillment of. the requirements for the award of the degree of

JOB AGENT MANAGEMENT SYSTEM LU CHUN LING. A thesis submitted in partial fulfillment of. the requirements for the award of the degree of JOB AGENT MANAGEMENT SYSTEM LU CHUN LING A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the degree of Bachelor of Computer Sciences (Software Engineering) FACULTY OF COMPUTER

More information

DEVELOP AND DESIGN SHEMATIC DIAGRAM AND MECHANISM ON ONE SEATER DRAG BUGGY MUHAMMAD IBRAHIM B MD NUJID

DEVELOP AND DESIGN SHEMATIC DIAGRAM AND MECHANISM ON ONE SEATER DRAG BUGGY MUHAMMAD IBRAHIM B MD NUJID DEVELOP AND DESIGN SHEMATIC DIAGRAM AND MECHANISM ON ONE SEATER DRAG BUGGY MUHAMMAD IBRAHIM B MD NUJID A report in partial fulfillment of the requirements For award of the Diploma of Mechanical Engineering

More information

SWAY REDUCTION ON GANTRY CRANE SYSTEM USING DELAYED FEEDBACK SIGNAL (DFS) NORASHID BIN IDRUS

SWAY REDUCTION ON GANTRY CRANE SYSTEM USING DELAYED FEEDBACK SIGNAL (DFS) NORASHID BIN IDRUS i SWAY REDUCTION ON GANTRY CRANE SYSTEM USING DELAYED FEEDBACK SIGNAL (DFS) NORASHID BIN IDRUS This report is submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of Bachelor of Electronic

More information

PERATURAN AKADEMIK PROGRAM DIPLOMA DAN SARJANA MUDA SEPENUH MASA

PERATURAN AKADEMIK PROGRAM DIPLOMA DAN SARJANA MUDA SEPENUH MASA PERATURAN AKADEMIK PERATURAN AKADEMIK PROGRAM DIPLOMA DAN SARJANA MUDA SEPENUH MASA PERATURAN AKADEMIK Hakcipta@ Universiti Malaysia Pahang. Cetakan Pertama 2002 Cetakan Kedua 2004 Cetakan Ketiga 2005

More information

APLIKASI KOMPUTER DALAM PENGAJARAN BAHASA: PENGUASAAN GURU DAN KEKANGAN DALAM PELAKSANAAN

APLIKASI KOMPUTER DALAM PENGAJARAN BAHASA: PENGUASAAN GURU DAN KEKANGAN DALAM PELAKSANAAN 47 1st International Malaysian Educational Technology Convention APLIKASI KOMPUTER DALAM PENGAJARAN BAHASA: PENGUASAAN GURU DAN KEKANGAN DALAM PELAKSANAAN Yahya Othman, PhD, Roselan Baki, PhD Jabatan Pendidikan

More information

Customer Relationship Management (CRM)

Customer Relationship Management (CRM) Customer Relationship Management (CRM) VRMA National Conference San Francisco October 16-20 www.vdsys.com/ppt/crm2004.ppt - http://www.vdsys.com/vrma2004 Paul: paulh@vdsys.com Ed: ed.ulmer@barefoot.com

More information

Dimensi Amalan Etika Profesion

Dimensi Amalan Etika Profesion MALIM Bil. 10 (2009) 17 Dimensi Amalan Etika Profesion SHAMSUDDIN AHMAD, KHAIRUDDIN IDRIS & AZAHARI ISMAIL ABSTRACT A crisis of confidence in the society is partly due to the reason that the society increasingly

More information

DEVELOPING AN ISP FOR HOTEL INDUSTRY: A CASE STUDY ON PUTRA PALACE HOTEL

DEVELOPING AN ISP FOR HOTEL INDUSTRY: A CASE STUDY ON PUTRA PALACE HOTEL DEVELOPING AN ISP FOR HOTEL INDUSTRY: A CASE STUDY ON PUTRA PALACE HOTEL A report submitted to the Graduate School in partial fulfillment of the requirement for the Degree Master of Science (Information

More information

Jurnal Pendidikan Malaysia 35(1)(2010): 19-26 HASNAH TORAN, MOHD. HANAFI MOHD. YASIN, MOHD. MOKHTAR TAHAR & NORANI SALLEH

Jurnal Pendidikan Malaysia 35(1)(2010): 19-26 HASNAH TORAN, MOHD. HANAFI MOHD. YASIN, MOHD. MOKHTAR TAHAR & NORANI SALLEH Jurnal Pendidikan Malaysia 35(1)(2010): 19-26 Tahap Latihan, Pengetahuan dan Keyakinan Guru-guru Pendidikan Khas tentang Autisme (Special Educators Level of Training, Knowledge and Confidence of Autism)

More information

rumah2020.com (Dimiliki oleh Sri Neta Enterprise 978789T) No. 9, Jalan SP 3C, Taman Sri Puchong, 47100 Puchong Selangor. Tel: 012 3225244 SEBUTHARGA

rumah2020.com (Dimiliki oleh Sri Neta Enterprise 978789T) No. 9, Jalan SP 3C, Taman Sri Puchong, 47100 Puchong Selangor. Tel: 012 3225244 SEBUTHARGA rumah2020.com (Dimiliki oleh Sri Neta Enterprise 978789T) No. 9, Jalan SP 3C, Taman Sri Puchong, 47100 Puchong Selangor. Tel: 012 3225244 SEBUTHARGA Pelanggan: En. Amin No. 17, Jalan Sumudera Selatan Gombak

More information

01 [pg 3] Set-Top-Box (STB) 02 [pg 5] HyppTV Remote Control. 03 [pg 10] Accessing the TV Guide. 04 [pg 12] Accessing the Video On Demand (VOD)

01 [pg 3] Set-Top-Box (STB) 02 [pg 5] HyppTV Remote Control. 03 [pg 10] Accessing the TV Guide. 04 [pg 12] Accessing the Video On Demand (VOD) HyppTV user guide With HyppTV, you will get to watch an exciting array of TV programmes, movies and much more at your convenience. Experience watching Video On Demand (vod) movies or series and watch them

More information

PROGRESSIVE INSURANCE BHD (19002-P)

PROGRESSIVE INSURANCE BHD (19002-P) PROGRESSIVE INSURANCE BHD (19002-P) QUESTIONNAIRE AND PROPOSAL FOR CONTRACTORS ALL RISKS INSURANCE NOTIS PENTING / IMPORTANT NOTICE KENYATAAN MENURUT SEKSYEN 149(4) AKTA INSURANS, 1996. Anda perlu memberitahu

More information

KEPERLUAN DALAM PENDIDIKAN MORAL UNTUK MENGHADAPI CABARAN ERA PASCA MODENISME.

KEPERLUAN DALAM PENDIDIKAN MORAL UNTUK MENGHADAPI CABARAN ERA PASCA MODENISME. KEPERLUAN DALAM PENDIDIKAN MORAL UNTUK MENGHADAPI CABARAN ERA PASCA MODENISME. AZRINA BT JONIT INTI COLLEGE MALAYSIA JALAN BBN 12/1 BANDAR BARU NILAI 71800 NILAI NEGERI SEMBILAN. azrina@intimal.edu.my

More information

Memahami tingkah laku remaja bermasalah dari perspektif Teori Tingkah Laku, Humanistik, Psikoanalitik & Tret Personaliti

Memahami tingkah laku remaja bermasalah dari perspektif Teori Tingkah Laku, Humanistik, Psikoanalitik & Tret Personaliti Jurnal Pengajian Umum Bil. 9 43 Memahami tingkah laku remaja bermasalah dari perspektif Teori Tingkah Laku, Humanistik, Psikoanalitik & Tret Personaliti KHALIM ZAINAL ABSTRACT Human performs an incredible

More information

CLIENT SERVER APPLICATION FOR SERVER FARM PERFORMANCE MONITORING ABDIRASHID HASSAN ABDI

CLIENT SERVER APPLICATION FOR SERVER FARM PERFORMANCE MONITORING ABDIRASHID HASSAN ABDI ii CLIENT SERVER APPLICATION FOR SERVER FARM PERFORMANCE MONITORING ABDIRASHID HASSAN ABDI A project submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the degree of Master of Computer

More information

CORAK KOMUNIKASI KELUARGA DALAM KALANGAN KELUARGA MELAYU DI TERENGGANU

CORAK KOMUNIKASI KELUARGA DALAM KALANGAN KELUARGA MELAYU DI TERENGGANU www.ukm.my/jhadhari The National University of Malaysia CORAK KOMUNIKASI KELUARGA DALAM KALANGAN KELUARGA MELAYU DI TERENGGANU (Patterns of Family Communication in Malay Families in Terengganu) CHE HASNIZA

More information

Pengetahuan, Sikap dan Amalan Masyarakat Malaysia terhadap Isu Alam Sekitar

Pengetahuan, Sikap dan Amalan Masyarakat Malaysia terhadap Isu Alam Sekitar Akademika 81(3) 2011: 103-115 Nota Penyelidikan/Research Note Pengetahuan, Sikap dan Amalan Masyarakat Malaysia terhadap Isu Alam Sekitar Knowledge, Attitude and Practices of Malaysian Society regarding

More information

PENGESAHAN DAN PENGGUNAAN UJIAN MATEMATIK TAHUN EMPAT SEKOLAH RENDAH : ANALISIS RASCH ROSMAWATI MUSA UNIVERSITI SAINS MALAYSIA

PENGESAHAN DAN PENGGUNAAN UJIAN MATEMATIK TAHUN EMPAT SEKOLAH RENDAH : ANALISIS RASCH ROSMAWATI MUSA UNIVERSITI SAINS MALAYSIA PENGESAHAN DAN PENGGUNAAN UJIAN MATEMATIK TAHUN EMPAT SEKOLAH RENDAH : ANALISIS RASCH ROSMAWATI MUSA UNIVERSITI SAINS MALAYSIA 2008 PENGESAHAN DAN PENGGUNAAN UJIAN MATEMATIK TAHUN EMPAT SEKOLAH RENDAH

More information

Katakunci : faktor, pencapaian pelajaran, matapelajaran analisis nyata

Katakunci : faktor, pencapaian pelajaran, matapelajaran analisis nyata Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pencapaian Matapelajaran Analisis Nyata Pelajar Tahun Akhir SPT Dan SPM Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Mohd Nihra Haruzuan & Nurul Azilah Binti Ibrahim

More information

Motor Comprehensive Cover Insurance

Motor Comprehensive Cover Insurance PRODUCT DISCLOSURE SHEET (PDS) (Read this Product Disclosure Sheet before you decide to take out this Product. Be sure to also read the general terms and conditions of this Policy) 1. What is this product?

More information

IKATAN DAN KAWALAN IBU BAPA TERHADAP TINGKAH LAKU DELINKUENS

IKATAN DAN KAWALAN IBU BAPA TERHADAP TINGKAH LAKU DELINKUENS IKATAN DAN KAWALAN IBU BAPA TERHADAP TINGKAH LAKU DELINKUENS Zakiyah Jamaluddin & Ismail Kiprawi Jabatan Kerja Sosial Fakulti Pembangunan Sosial dan Manusia Universiti Utara Malaysia 04-9283846 zakiyah@uum.edu.my

More information

LEMBAGA JURUTERA MALAYSIA PENDAFTARAN ENGINEERING CONSULTANCY PRACTICE

LEMBAGA JURUTERA MALAYSIA PENDAFTARAN ENGINEERING CONSULTANCY PRACTICE Rev. No. : 1 Date : 8.6.2010 BEM/CL/APP/09 LEMBAGA JURUTERA MALAYSIA PENDAFTARAN ENGINEERING CONSULTANCY PRACTICE Mana-mana syarikat yang menjalankan amalan kejuruteraan perunding diwajibkan berdaftar

More information

DVD COVERS: A STUDY OF SEMIOTIC. I Putu Agus Tira Andika. Non-regular Program English Department Faculty of Letters and Culture Udayana.

DVD COVERS: A STUDY OF SEMIOTIC. I Putu Agus Tira Andika. Non-regular Program English Department Faculty of Letters and Culture Udayana. 1 DVD COVERS: A STUDY OF SEMIOTIC I Putu Agus Tira Andika Non-regular Program English Department Faculty of Letters and Culture Udayana University Abstract Penelitian ini berjudul DVD Covers: A Study of

More information

Teori Kepemimpinan: Teori Trait dan Tingkahlaku. Dr. Foo Say Fooi

Teori Kepemimpinan: Teori Trait dan Tingkahlaku. Dr. Foo Say Fooi Teori Kepemimpinan: Teori Trait dan Tingkahlaku Dr. Foo Say Fooi Kajian tentang kepemimpinan Persoalan: Apakah faktor utama yang membolehkan seseorang pemimpin berjaya mempengaruhi pengikutnya? Faktor

More information

Hubungan keluarga dari aspek komunikasi dan gaya keibubapaan

Hubungan keluarga dari aspek komunikasi dan gaya keibubapaan Hubungan keluarga dari aspek komunikasi dan gaya keibubapaan Che Hasniza Che Noh niza@kustem.edu.my Jabatan Bahasa dan Komunikasi Fakulti Pengurusan dan Ekonomi Kolej Universiti Sains dan Teknologi Malaysia

More information

SATUAN ACARA PERKULIAHAN (SAP) Mata Kuliah : Struktur Data Kode : TIS3213 Semester : III Waktu : 2 x 3 x 50 Menit Pertemuan : 6 & 7

SATUAN ACARA PERKULIAHAN (SAP) Mata Kuliah : Struktur Data Kode : TIS3213 Semester : III Waktu : 2 x 3 x 50 Menit Pertemuan : 6 & 7 A. Kompetensi 1. Utama SATUAN ACARA PERKULIAHAN (SAP) Mata Kuliah : Struktur Data Kode : TIS3213 Semester : III Waktu : 2 x 3 x 50 Menit Pertemuan : 6 & 7 Mahasiswa dapat memahami tentang konsep pemrograman

More information

AUTO TRIGGERED CURRENT CUT-OFF SYSTEM FOR ENERGY SAVING DEVICE WAN NURUL SHARMILA BINTI WAN HANAFI

AUTO TRIGGERED CURRENT CUT-OFF SYSTEM FOR ENERGY SAVING DEVICE WAN NURUL SHARMILA BINTI WAN HANAFI AUTO TRIGGERED CURRENT CUT-OFF SYSTEM FOR ENERGY SAVING DEVICE WAN NURUL SHARMILA BINTI WAN HANAFI This Report Is Submitted In Partial Fulfilment Of The Requirements For The Award Of The Bachelor Degree

More information